Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Skivrecensioner

Amandine Beyer och Gli Incogniti: ”Il teatro alla moda” av Antonio Vivaldi

Barockmusik
4

Antonio Vivaldi

”Il teatro alla moda”. Amandine Beyer och Gli Incogniti. (Harmonia Mundi/Naxos)

I en satirisk pamflett ”Teatern på modet” som publicerades i Venedig 1720 angreps de många teatrala knepen och effekterna i tidens operamusik i allmänhet och i synnerhet en av dess främsta kompositörer, Antonio Vivaldi. Som ett lustfyllt försvar för denne har Amandine Beyer och ensemblen Gi Incogniti satt samman en imaginär och rent instrumental opera baserad på några av Vivaldis mest förbluffande violinkonserter. En maskerad musik med violinen i huvudrollen som byter förklädnader (RV313), som fyller scenen med olika karaktärer (RV282), rasar och jublar (RV323), gråter ut (RV314), imiterar sig själv (RV322), sätter himmel och jord i gungning (RV725) eller som adderar en gudasänd andra violinstämma när den första kört fast (RV391).

Bästa spår: Konsert nr 12 i b-moll RV391