Mitt DN
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Skivrecensioner

Benny Anderssons Orkester: ”BAO in box”

Bokmärk artikel
Benny Anderssons Orkester har samlat elva års musikproduktion i sin box.

Foto: Nicho Södling/Mono Benny Anderssons Orkester har samlat elva års musikproduktion i sin box.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Skivrecension

Artist/grupp: Benny Anderssons Orkester

Skivtitel: ”BAO in box” 5 cd + 2 dvd.

Skivbolag: (Mono/Universal)

När Benny Anderssons Orkester nu sorterar sin produktion under olika genrerubriker hör man tydligare hur mycket som ryms, skriver Martin Nyström om BAO:s stora samlingsbox.

När Benny Anderssons Orkester nu sorterar sin produktion under olika genrerubriker hör man tydligare hur mycket som ryms, skriver Martin Nyström om BAO:s stora samlingsbox.

Bilderna av begravningståget i ett vintrigt Stockholm i filmen ”Palme” markerar en slutpunkt i Sveriges moderna historia. Och de gör det till tonerna av Benny Anderssons gravitetiskt skridande ”Sorgmarsch”. En musik med stor emotionell verkan, men utan att ta till sentimentala effekter. Vad nog inte alla tänker på när de drabbas av denna musik är att dess enkla men slående tema förekommit långt tidigare i filmen. I de unika filmsekvenserna från ett idylliskt sommarlandskap på Fårö där Olof Palme ses ligga i gräset och leka med sina barn. Ja, så nära kan ljus och mörker bo i musik. Och det vet Benny Andersson, liksom en gång den klassiske mästaren på området Franz Schubert, att den minsta förändring av ett ackord eller av en melodilinje kan betyda precis allt.

Filmens ”Sorgmarsch” finns nu i sin ursprungliga skepnad på ”BAO in box”, den box som på fem cd och två dvd samlat hela BAO:s produktion från starten 2001 inklusive en ny julskiva som rent musikaliskt inte avviker nämnvärt från det övriga. En musik som med en närmast encyklopedisk iver gett sig in i de olika musiktraditioner som är samtida med det svenska folkhemmets uppgång och fall. Från spelmansmusiken, musiken för salongs- och brunnsorkestrar till efterkrigstidens gammeldans, schlager och dansbandsmusik – genrer som behöll sin breda folkliga förankring fram till 1980-talet, ungefär till tiden för Olof Palmes död.

Annons:

Att boxen nu samlat musiken på ett nytt sätt, med spelmansmusiken på en cd, orkestermusiken på en, Helen Sjöholm på en och så vidare, gör att man inte fokuserar på genre-växlingarna utan lättare hör hur mycket som faktiskt ryms i varje enskild låt. Att genrebeteckningen döljer en smältdegel av andra stilar och influenser.

När Benny Andersson sätter sig vid pianot för att komponera kan han mycket väl ha haft Calle Jularbo och hans hypnotiskt framforsande och blänkande dragspelsmusik i sinnet. Men det har inte hindrat honom från att öppna för helt andra, kanske helt främmande influenser. Som i den friskt brusande men också sällsamt skimrande valsen ”Briggens blåögda blonda kapten” där Evert Taube möter Nino Rota i en aldrig sedd skärgårdsfilm av Federico Fellini.

Ja, sådant händer när man, som Benny Andersson, bara vill göra musik som vill vara musik.

Fast det är ändå inte hela sanningen. BAO var Benny Anderssons fortsättning på ”Kristina från Duvemåla”, musikalen där han för första gången helt gav sig hän åt äldre svenska folkliga musikstilar, med sin höjdpunkt i den brett gungande kör-refrängen till den fantastiska scen där Smålands alla stenar mister sin tyngd och lyfter mot himlen.

Vad BAO verkligen förmedlar är just en hyllning till all den musik som genom hela 1900-talet lättat bördorna för människor. En traditionsförankrad musik som genljudit i olika offentligheter – på bryggor och på logar, i parker och på torg. En musik som uttryckt längtan efter frihet och lycka i vardagen. Och som tillhört alla.

Bästa spår: ”Saknadens rum”, ”Tomtestomp”, ”O klang och jubeltid”

Läs mer:

Bob Hund: ”Det dubbelexponerade gömstället”

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

putin_1000
Foto:AFP

 Försäkringsbolag har hittat giftrester. Mannen ska ha lurats till Paris. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

indien_1000
Foto:Lars Lindqvist

 Exklusivt. DN:s chefredaktör Peter Wolodarski möter Indiens president. Pranab Mukherjee berättar om fattigdom, våldtäkter och Bofors-affären. 45  10 tweets  34 rekommendationer  1 rekommendationer

 English version. Dagens Nyheters interview with India's president. 21  7 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

 Mia Holmgren: Indien är sig inte riktigt likt efter den uppmärksammade gängvåldtäkten. 8  6 tweets  1 rekommendationer  1 rekommendationer

indien_288
Foto:AP

 Johan Schück: Det dröjer innan de fattiga får del av tillväxten.

Annons:
egtved-1000

 Egtvedflickan dansk nationalsymbol. Kemisk analys visar annat ursprung. 73  21 tweets  51 rekommendationer  1 rekommendationer

bok
Foto:Alamy

 Testa dina kunskaper! Känner du igen första meningen i böckerna? 374  7 tweets  366 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Lokala nyheter

 Uppdatera DN:s app! Få pushnotiser från din ort.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: