Skivrecensioner

Benny Anderssons Orkester: ”BAO in box”

Benny Anderssons Orkester har samlat elva års musikproduktion i sin box.

Foto: Nicho Södling/Mono Benny Anderssons Orkester har samlat elva års musikproduktion i sin box.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Skivrecension

Artist/grupp: Benny Anderssons Orkester

Skivtitel: ”BAO in box” 5 cd + 2 dvd.

Skivbolag: (Mono/Universal)

När Benny Anderssons Orkester nu sorterar sin produktion under olika genrerubriker hör man tydligare hur mycket som ryms, skriver Martin Nyström om BAO:s stora samlingsbox.

När Benny Anderssons Orkester nu sorterar sin produktion under olika genrerubriker hör man tydligare hur mycket som ryms, skriver Martin Nyström om BAO:s stora samlingsbox.

Bilderna av begravningståget i ett vintrigt Stockholm i filmen ”Palme” markerar en slutpunkt i Sveriges moderna historia. Och de gör det till tonerna av Benny Anderssons gravitetiskt skridande ”Sorgmarsch”. En musik med stor emotionell verkan, men utan att ta till sentimentala effekter. Vad nog inte alla tänker på när de drabbas av denna musik är att dess enkla men slående tema förekommit långt tidigare i filmen. I de unika filmsekvenserna från ett idylliskt sommarlandskap på Fårö där Olof Palme ses ligga i gräset och leka med sina barn. Ja, så nära kan ljus och mörker bo i musik. Och det vet Benny Andersson, liksom en gång den klassiske mästaren på området Franz Schubert, att den minsta förändring av ett ackord eller av en melodilinje kan betyda precis allt.

Filmens ”Sorgmarsch” finns nu i sin ursprungliga skepnad på ”BAO in box”, den box som på fem cd och två dvd samlat hela BAO:s produktion från starten 2001 inklusive en ny julskiva som rent musikaliskt inte avviker nämnvärt från det övriga. En musik som med en närmast encyklopedisk iver gett sig in i de olika musiktraditioner som är samtida med det svenska folkhemmets uppgång och fall. Från spelmansmusiken, musiken för salongs- och brunnsorkestrar till efterkrigstidens gammeldans, schlager och dansbandsmusik – genrer som behöll sin breda folkliga förankring fram till 1980-talet, ungefär till tiden för Olof Palmes död.

Annons:

Att boxen nu samlat musiken på ett nytt sätt, med spelmansmusiken på en cd, orkestermusiken på en, Helen Sjöholm på en och så vidare, gör att man inte fokuserar på genre-växlingarna utan lättare hör hur mycket som faktiskt ryms i varje enskild låt. Att genrebeteckningen döljer en smältdegel av andra stilar och influenser.

När Benny Andersson sätter sig vid pianot för att komponera kan han mycket väl ha haft Calle Jularbo och hans hypnotiskt framforsande och blänkande dragspelsmusik i sinnet. Men det har inte hindrat honom från att öppna för helt andra, kanske helt främmande influenser. Som i den friskt brusande men också sällsamt skimrande valsen ”Briggens blåögda blonda kapten” där Evert Taube möter Nino Rota i en aldrig sedd skärgårdsfilm av Federico Fellini.

Ja, sådant händer när man, som Benny Andersson, bara vill göra musik som vill vara musik.

Fast det är ändå inte hela sanningen. BAO var Benny Anderssons fortsättning på ”Kristina från Duvemåla”, musikalen där han för första gången helt gav sig hän åt äldre svenska folkliga musikstilar, med sin höjdpunkt i den brett gungande kör-refrängen till den fantastiska scen där Smålands alla stenar mister sin tyngd och lyfter mot himlen.

Vad BAO verkligen förmedlar är just en hyllning till all den musik som genom hela 1900-talet lättat bördorna för människor. En traditionsförankrad musik som genljudit i olika offentligheter – på bryggor och på logar, i parker och på torg. En musik som uttryckt längtan efter frihet och lycka i vardagen. Och som tillhört alla.

Bästa spår: ”Saknadens rum”, ”Tomtestomp”, ”O klang och jubeltid”

Läs mer:

Bob Hund: ”Det dubbelexponerade gömstället”

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Satt i polisbilen. Den misstänkte gärningsmannen ska vara död.

kombo
Foto:TT Peter Englund och Sara Danius.

 Peter Englund avgår. Överraskande besked i Svenska Akademien. 847  48 tweets  799 rekommendationer  0 rekommendationer

 Björn Wiman: Ingen kommer att kunna öppna den berömda dörren med samma elegans som Danius. 25  17 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
zlatan144
Foto:AFP

 Efter 0–0 mot Montpeiller: Spelar laget dåligt blir publiken otålig. Det är så det är.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: