Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Skivrecensioner

The Gothenburg Combo: “Guitarscapes”

Duon David Hansson och Thomas Hansy bildar The Gothenburg Combo.
Duon David Hansson och Thomas Hansy bildar The Gothenburg Combo. Foto: Jerker Andersson
Minimalism
5

The Gothenburg Combo
(Gbgcombo/Naxos)

I går, den 4 november, var det femtio år sedan som Terry Rileys “In C” uruppfördes i San Francisco Tape Music Center. Och i ett slag förändrade konstmusikens riktning mot en hypnotiskt repetitiv och tonalt baserad minimalism. Ett verk som med sitt remixartade sätt att lagra loopar och arbeta med fasförskjutningar fick ett extatiskt mottagande av publik och kritiker. Och som med åren kom att få ett inflytande långt utanför konstmusikens gränser. När Riley gästade Sverige 1967 med ”In C” blev en av de omedelbara effekterna bildandet av Pärson Sound (sedermera International Harvester och Träd Gräs och Stenar).

”In C” som ursprungligen framfördes av fjorton musiker har genom åren framförts av ett otal olika ensemblekonstellationer: för enbart flöjter, kinesiska instrument eller bara för laptops. Först ut att tolka verket på akustiska gitarrer är nu duon David Hansson och Thomas Hansy i The Gothenburg Combo. En varm sprakande och avspänt inbjudande version som, efter de inledande fem egenkomponerade minimalistiska fantasierna över olika amerikanska landskap, gör lyssnaren till en självklar deltagare. Precis så som Riley tänkt sig.

Bästa spår: ”In C”, ”Highway one. Music in three parts”