Skivrecensioner

Perfekt persona. Men musiken har svårt att mäta sig med Zara själv. Sara Martinsson recenserar Zara Larssons nya album ”So good”.

3

POP
Zara Larsson
”So good”
(TEN/Sony)

Ingen personifierar svensk pop 2017 som Zara Larsson. Strategin som har byggt hennes karriär kommer i vårt lands lilla bransch länge framöver utgöra facit för felfritt artistskapande. Råtalang, en genuin närvaro i sociala medier, siktet inställt långt bortom den Melodifestival hon bara kan tänka sig att medverka i som pausunderhållning. Barnstjärnan från Enskede som nu blivit vuxen gör allt rätt. ”So good” ska bli albumet som låter henne erövra den internationella motsvarigheten till tronen hon redan sitter på här hemma.

Egentligen skulle hon nog kunna ha valt vilken kreativ disciplin som helst och blivit idol. Hon har den där oförklarliga kvaliteten, en särskild sorts panache. Men nu är det i popartisteri hon bestämt sig för att kanalisera sina förmågor. Och då måste hon göra låtar och släppa skivor. Något som har visat sig vara inte riktigt lika enkelt som allt det där andra runtomkring.

Hennes stora dilemma var svårt att sätta fingret på när debuten ”1” kom 2014. Hon var så ung, och ännu ganska otydlig. ”So good” gör allt klarare. Med hjälp av folk som MNEK, Clean Bandit, Ed Sheeran och Charlie Puth har nu nittonåriga Zara Larsson återigen försökt göra ett album som kan matcha hennes magnifika utanpåverk. Tonsätta hennes status som feministikon för en hel generation, bärare av svenska folkets förhoppningar om en ny Zlatan att skryta om på charterresan. Men eftersom hon lagt så mycket nyskapande och normbrytande i sin persona tycks djärvheten liksom aldrig riktigt räcka till musiken.

Så ”So good” innehåller femton (!) välproducerade, lättsamma popspår. Huvudpersonen får lagom mycket utrymme att briljera som sångerska. Texterna har bitvis, som i ”Only you” och ”Make that money girl”, allsångsvänliga feminism-light-teman. Produktionen ger plats för de mest tidstypiska ljuden: tunna housepianon, fluffiga beats, förvrängda röster, drivande syntslingor. Ingen ska kunna missa att det här är musik som är väldigt noga med att vara närvarande i samtiden.

Men problemet är ju att den bästa poppen aldrig är upptagen med nuet. Den vill alltid längre, in i framtiden, hitta något nytt. Och ”So good” vill ingenstans. Den lämnar all innovation till Zara Larssons personlighet utanför studion. Med konsekvensen att den stjärna man i intervjuer känner igen på tio mils avstånd på skiva blir som alla andra. Lite Rihanna. Lite Beyoncé. Lite Tove Lo. Hennes främsta musikaliska kännetecken tycks hittills vara att hon låter som alla som är jättebra. Fast lite sämre.

Att vara en fungerande affär gör möjligen Zara Larsson till en modern artist. För alla som oroar sig för att musik inte längre ska gå att göra pengar på är hon ett hoppingivande exempel på motsatsen. Men med det inte sagt att hon är hållbar. Om hon vill vara popidol hela livet måste hon så småningom fundera över hur hon ska kunna hitta också ett uttryck som gör skillnad, på samma sätt som hennes persona gör. Utan musik som i sig vill krossa glastak kommer hon få svårt att i längden behålla publikens intresse.

• Bästa spår: ”Never forget you”

Gör DN:s quiz om Zara Larsson - Vilket rekord slog Zara Larsson 2015?