Kultur & Nöje

Slut med nidbild på Kinapuffar

Fazers Kina-choklad får en ny design — utseendet på kinesen som pryder förpackningen upplevs som rasistiskt. ”De har haft en förlegad syn på asiater”, säger Patrik Lundberg som startat debatten.

"Tjing-tjong" ropar folk bakom ryggen på journalisten Patrik Lundberg flera gånger i veckan. Till slut fick han nog och skrev en krönika, om rasism som drabbar asiater, i Helsingborgs Dagblad.

– Jag har dragits med det hela livet. Överallt i min vardag möter jag kränkande fördomar, säger han till TT.

Han har slutat att bära kamera kring halsen och undviker att umgås med asiatiska vänner på offentliga platser. Enligt honom pågår förnedringen även på godishyllorna.

"Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla", skrev han.

Många läsare reagerade och gjorde påtryckningar hos Fazer.

– Vi har tagit till oss synpunkterna. En del har uppfattat förpackningen som omodern och känner sig kränkta, det är inget som vi vill bidra till, säger Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör på Fazer.

Det är inte första gången det blivit ramaskri om Fazers produkter. Lakritsstängerna fick en ny förpackning 2008, sedan en EU-parlamentariker gått till angrepp mot loggan Laku-Pekka — ett svart, krulligt huvud med röda läppar.

Patrik Lundberg är glad över Fazers beslut. Men han påpekar att fler behöver förändra attityden mot asiater.

– Kina-godiset är ju bara en liten del. Det här handlar om hur vi bemöter varandra på gatan, det är inte okej att skämta om vår etnicitet, säger han och drar paralleller till diskussionen om negerbollar.

– Då var det många som försvarade det. Men i dag är det inte många som tycker att det är okej. Om tio år kan vi nog skratta åt den här grejen.