Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

Slutannonserat för SD i Sydöstran

Sydöstrans chefredaktör Gunnar Svensson har beslutat att helt sätta stopp för Sverigedemokraterna att annonsera i tidningen. ”De får inte längre sprida sin propaganda på annonsplats”, säger han till DN.

Det är slut på annonser från Sverigedemokraterna i Sydöstran. Det meddelade chefredaktören Gunnar Svensson i ett blogginlägg under onsdagen och motiverar beslutet med att partiets värderingar är så väsensskilda från den värdegrund tidningen har.

– Det här är ett beslut som växt fram under längre tid när vi värderat Sverigedemokraternas önskan om att få annonsera. I vissa fall har vi tidigare släppt in dem när det gällt harmlösa saker – och vi har sagt nej när det varit rent främlingsfientliga budskap. Men nu är det slut, de får inte längre sprida sin propaganda på annonsplats. Så är det bara, säger Gunnar Svensson.

– Det finns en grund som tidningen står på som innebär att vi vill verka för mångfald och alla människors lika värde. Det SD står för går stick i stäv med det vi står för och då får de inte annonsera.

Sydöstran kommer fortsätta att bevaka Sverigedemokraterna precis som man bevakar andra partier på nyhetsplats. Och de är öppna för att släppa in debattinlägg från Sverigedemokraterna.

– Av en ren slump har vi faktiskt ett debattinlägg från en Sverigedemokrat i dag i tidningen. Och självklart kommer vi fortsätta bevaka och granska dem på nyhetsplats, säger Gunnar Svensson.

Det har redan kommit in en hel del redaktioner på beslutet, både via telefon, mejl och i sociala medier.

– Många fattar inte att det inte är en mänsklig rättighet att få annonsera. Det är ett samarbete som vi väljer – och vi har valt att tacka nej till SD. Men de allra flesta tycker det här är ett bra beslut och tackar, säger Gunnar Svensson.

Gunnar Svensson menar att Sverigedemokraterna tidigare har varit mer benägna att annonsera än de övriga riksdagspartierna.

– Sverigedemokraterna klagar ju ofta på ”gammelmedia” eller ”pk-medier” men de annonserar mest av alla partier – så de kanske har rätt i att gammelmedia har en ganska stor genomslagskraft.

I Blekinge har Sverigedemokraterna en stor väljarbas – i förra riksdagsvalet fick de nästan 20 procent av rösterna. Men Gunnar Svensson har inte vägt in ett möjligt läsartapp i beslutet om annonsstopp.

– Det finns inte alls med i det här beslutet. Vi har bestämt det här för att vi känner att vår värdegrund och vad SD står för går stick i stäv med varandra.

Finns det någon annan grupp som inte skulle få annonsera hos er?

– Man kan tänka sig att om nordiska rikspartiet eller någon terrororganisation skulle vilja annonsera skulle vi även säga nej till dem, men det känns kanske inte så aktuellt.