Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Spotify ger svenska artister en fördel globalt

Svenska artister som Tove Lo och Zara Larsson har kunnat dra nytta av Spotifys starka ställning för att slå igenom globalt. Eftersom så många använder tjänsten just i Norden hamnar artisterna på spellistor som når lyssnare över hela världen.

När en låt slår igenom i Norden är chansen stor att den hamnar på spellistor som sprids till resten av världen. Skälet är att antalet användare är så stort just här. Exempelvis lyssnades nordiska låtar 1,4 miljarder gånger på Spotify globalt under mars månad. Över 60 procent av lyssningarna på svenska artister kom från länder utanför Norden. Tove Lo och Zara Larsson är två svenska artister som ligger högt upp på Spotifys lista över mest spelade artister globalt.

– Det är intressant att se vad som hänt i de nordiska länderna. De senaste två åren har artist efter artist slagit igenom över gränserna. Den nordiska marknaden är mogen och har många användare på strömningstjänster, så när en sång slår igenom i de nordiska länderna hamnar den ofta på den globala topplistan, vilket ger en trampolineffekt. Då kan låten få ett eget liv, säger Eva Lægdsgaard Madsen, ansvarig för nordiska skivbolagssamarbeten på Spotify.

Mike Perry, eller Mikael Persson som den Skövdebaserade musikern egentligen heter, är ett exempel på en artist vars låt kan få eget liv genom strömningstjänster. En redaktör för Spotifys spellistor hittade hans låt ”The ocean”, när han fortfarande gjorde musik vid sidan av sitt jobb som bilmekaniker, och tyckte att den var bra. När låten hamnat på en av Spotifys tropical house-spellistor blev den snabbt en av de mest populära låtarna på listan. Nu har den runt 260 miljoner strömningar och är en global hit.

Spotifys satsning på spellistor har gjort att deras redaktörer, som hela tiden letar efter nya hitlåtar, också har stor makt över vilken musik som hamnar framför vilka användare – vilket kan hjälpa artister att marknadsföras till potentiella lyssnare. Eva Lægdsgaard Madsen är snabb med att påpeka att Spotify inte ”gör en artist” utan att det finns ett stort intresse för nordisk musik.

– Det handlar så klart om kvalitet. Vi gör inte artisterna, det är de som gör musiken. Men strömning har lett till en gränsöverskridande värld, vilket gör att musik lättare kan spridas nu än när man inte längre behöver skeppa över cd-skivor eller få radiostationer att spela ens låtar. Det finns ett stort intresse för den nordiska ljudbilden just nu, och det är också väldigt inspirerande att se att de nordiska artisterna lyckas globalt. Det gör att nya artister kan tänka stort, för dem är det superinspirerande att se att det faktiskt går.

Foto:

De senaste tre åren har intäkterna från svensk musik online och i nya medier ökat från 14 till 19 procent av alla intäkter från musik, Intäkterna från musik spelad utomlands har också ökat – från 31 till 36 procent, enligt branschorganisationen Stim. Och mellan 2009 och 2015 har intäkterna från svensk musikexport ökat med en miljard kronor.

– Strömning har betytt mycket för svensk musik generellt eftersom den svenska musikbranschen varit hårt drabbad av illegal nedladdning. Strömningstjänsterna blev en ny möjlighet för svensk musik att spridas och för upphovspersoner att tjäna pengar på sin musik igen, säger Maria Frändegård, pressansvarig vid Stim.

Även Per Herrey, jurist på Svenska musikerförbundet, menar att strömningstjänsterna setts som ett positivt alternativ till illegal fildelning. Men det finns också problem med hur den nya marknaden påverkat villkoren för musiker.

– Innan visste man att släpper man en cd så kommer den sälja ett antal tusen exemplar, och man kunde räkna ut sin inkomst utifrån det. I dag krävs otroligt mycket klick för att en låt ska generera en inkomst av substans. Systemet gynnar framför allt de som har väldigt stora kataloger – som de större skivbolagen, säger han.

Skivbolagen har inte heller ändrat artisternas royalties sedan övergången till digital försäljning, trots att kostnader kring fysisk hantering och distribution har minskat enligt Svenska musikerförbundet.

– Hela systemet missgynnar återväxten i branschen, det är vi kritiska mot. Nu gör bolagen kortsiktiga aktierace som utarmar branschen. I dag sajnas artister låt för låt vilket leder till osäkerhet eftersom man inte vet från dag till dag vilka inkomster man kan vänta sig.

Samtidigt menar han att strömningssajter har gjort det lättare att få ut sin musik, om man lyckas med att ”höras genom bruset”.

– Det finns en potential som kan vara bra, och det har blivit tekniskt lättare att göra och få ut sin musik. Lyckas man som enskild artist klara sig utan skivbolagen så är man en vinnare.