Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Språkkrönika: Bra snack är viktigt i vården

Språkkrönika. För en tid sedan skulle jag ha gjort en rolig resa. Men jag fick influensa och dagen före avresan fick jag ställa in den. Stor besvikelse.

Omtöcknad tog jag mig till vårdcentralen för att få ett sjukintyg att skicka till researrangören. Men jourhavande läkare verkade tycka att jag kunde resa i alla fall och skrev ganska motvilligt intyget. Kanske berodde hennes ovilja på att räckan av förkylda människor som ställer in sina nöjesresor är lång. Ur vårdens synvinkel måste det te sig som ett riktigt i-landsproblem, som tar resurser i anspråk.

Men alla har vi varit där. I samtal med läkare om åkommor, allvarliga såväl som mer alldagliga. Och ibland kommit därifrån med en känsla av oförståelse och brist på inlevelse.

Studier visar att kvaliteten på samtalet mellan läkare och patient har stor betydelse för vårdens resultat. Men att ge besked om svåra sjukdomar är inget som läkare tränas i särskilt mycket under utbildningen; de förväntas lära sig det med tiden. En artikel i det senaste numret av tidskriften Modern filosofi handlar om den svåra samtalskonsten, men också om hur man kan träna den.

Enligt patientlagen ska läkaren visa respekt för patientens rätt att vara med och bestämma om sin vård. Det förutsätter bra kommunikation. Det är kanske mindre viktigt när det handlar om en enkel förkylning, men desto viktigare när det verkligen gäller. Allra viktigast är det när det är fråga om liv och död. Då kan en förtroendefull relation hjälpa patienten att försonas med ett svårt besked.

I veckan presenterade regeringen sin vårbudget. Sysselsättningen är en prioriterad fråga. Kanske skulle finansminister Magdalena Andersson vara hjälpt av att veta att till och med samtal och språk har betydelse. I en studie av långtidssjukskrivna framgick att de patienter som kände sig respektfullt bemötta återgick i arbete i större utsträckning än de som hade negativa erfarenheter av sina läkarkontakter.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.