Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

SR:s webbnyheter utmanar lokalpress

Sveriges Radio lanserar en samlad nyhetssajt. Ambitionen är att bli ”den självklara nyhetsförmedlaren på webben”. En målsättning som utlöst starka reaktioner inom tidningsföretagen.

Sajten sjösätts den 10 april. Den ska vara bemannad ”i princip” dygnet runt och sysselsätta 18 journalister. Nyheten oroar Charlotta Friborg, publisher på Östgöta Correspondenten och vice ordförande för Tidningsutgivarna:

– Att uttalat konkurrera direkt med tidningshusen i en tid när de genomgår ett stålbad gör mig förvånad och bekymrad för framtiden. Det finns redan en rad statliga ingripanden på mediemarknaden, reklamskatt är ett exempel, som har hämmat mediernas möjligheter att verka, säger Friborg.

Många medieanalytiker ser i dag modellen med ”inlåst” journalistik som en avgörande framtida inkomstkälla för dagspressen. Sveriges Radios vd Cilla Benkö understryker dock att de måttligt framgångsrika försök som gjorts av bland annat New York Times – skriven på världsspråket engelska – talar för motsatsen när det gäller rena nyheter.

– Tidningarnas problem i dag är att de tappar annonser och Google är till exempel ett mycket, mycket större problem för lokaltidningarna än Sveriges Radios nätnyheter. Våra nätresurser är försvinnande små, vi gör i första hand radio, säger Benkö som poängterar att SR genomför en besparing på 120 miljoner i år och att den nya sajten samlar spridda resurser, den är inte en nysatsning.

Principiellt är det ändå laddat att ett licensfinansierat medie­företag som SR konkurrerar med en tidningsbransch i kris.

– I fjol citerade tidningarna i Sverige oss 55 000 gånger, och allt vårt ljud är fritt för dem att använda på nätet i vår spelare. Av tradition har vi i Sverige en otroligt stark tryck- och yttrandefrihet. Vi har publicistiskt värnat den och levt med ett system med stark dagspress och stark public service och varit eniga om att det är viktigt. Jag tror att det är bättre för publiken och publicistiken om vi kan citera varandra. Det är inte där problemet ligger, säger Cilla Benkö.

Thomas Peterssohn, vd på Mitt­media, som bland annat äger sjutton dagstidningar, tror att nyhetssajter bakom betalväggar är en omistlig inkomstkälla för tidningsbranschen i framtiden.

– Därför är det synnerligen olyckligt att public service försvårar en process för att skapa en fungerande betalningsmodell för dagspressen, säger han och tillägger att riks- och lokalpressen länge gjort ett nyhetsmässigt grovarbete som public service ”åkt snålskjuts på”.

– Därför är det extra utmanande att public service nu definierar sig som en konkurrent till oss. Skulle det ske också lokalt kan det bli det största hotet mot lokalpressens utveckling.