Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Stämpel som trist – inget negativt för Facebook

Mark Zuckerbergs skapelse håller ställningarna.
Mark Zuckerbergs skapelse håller ställningarna. Foto: Jeff Chiu/AP

I dag fyller Facebook elva år, en evighet i sociala medier-sammanhang. Glorian må hänga på sned och framtoningen som ­pionjär är sedan länge förbi, men antalet besökare fortsätter öka.

Den 4 februari 2004 öppnade Mark Zuckerberg den allra första versionen av Facebook. Då kallades sajten The Facebook och var en intern angelägenhet för studenter vid Harvarduniversitetet. I dag, exakt elva år senare, kan sajten redovisa nästan 1,4 miljarder aktiva användare.

När den senaste kvartalsrapporten släpptes förra veckan redovisades ännu ett rekord sett till hur många som regelbundet loggar in.

I sociala medier-sammanhang är det en mycket lång tid. Till exempel fick föregångaren Myspace bara i runda slängar fyra år i rampljuset innan användarna sökte sig vidare. Facebook har visat sig sällsynt motståndskraftigt, och detta trots återkommande skandaler, anklagelser om integritetsövertramp och larmrapporter om användarflykt.

Avslöjandet av NSA:s avlyssning är ett exempel, där Facebook var ett av de första att pekas ut för ett för nära samarbete med den amerikanska underrättelsetjänsten.

Men varken det eller andra integritetsskandaler tycks avskräcka användarna, hur högljudda kritikerna än är.

– Facebook har haft skandaler, men de har inte drabbat en tillräckligt stor del av användarna. Nyttan med Facebook är fortfarande att alla finns på Facebook, och den finns fortfarande där, säger Michael Kazarnowicz, rådgivare inom digital marknadsföring.

Även om fler reflekterar över hur Facebook hanterar ens personliga information så tycks fördelarna överväga för de allra flesta.

– Folk kommer att fortsätta komma tillbaka tills kostnaden är för hög. Än så länge är den inte det.

Ett annat återkommande orosmoment har varit uppgifter om att yngre användare sviker sajten. För tonåringar är Facebook, brukar det sägas, som föräldrarnas tråkiga fester. Det har fått Mark Zuckerberg att öppna plånboken och köpa upp konkurrenter, till exempel Instagram och Whatsapp, för tiotals miljarder dollar.

För Snapchat, som har lyckats bättre bland yngre användare, bjöd Facebook tre miljarder dollar men fick nej.

– Många yngre ser Facebook som ett nödvändigt ont.

Kanske gäller det inte bara ­yngre. Men att tappa framtoningen som något roligt och bli mer av ett kommunikationsverktyg behöver inte vara fel. Snarare förankrar det ­Facebook än djupare i användarnas liv och blir svårare att överge.

– Facebook har länge velat bli infrastruktur, säger Michael Kazarnowicz.

Det har inte direkt funnits någon brist på utmanare. Dels från Google som i flera år har försökt rå på Face­books dominans med sitt Google Plus. Än så länge är det svårt att se något resultat att tala om. Men ­också från uppstickare som med idealistisk argumentation propsar på reklamfria profiler och respekt för användarnas integritet, för att strax därefter falla i glömska när den första uppmärksamheten har lagt sig.

Kanske har konkurrenterna varit lite väl sugna på att kopiera Facebook rakt av.

– Utmanarna har försökt göra Facebookdödare och det går inte. Facebook är för stort. Man måste göra något helt annorlunda, säger Michael Kazarnowicz.