Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Starka reaktioner på DN:s skolserie

Reaktionerna har varit massiva på DN:s serie ”Hem till skolan”. Över 800 mejl har nått Maciej Zarembas inkorg, och artiklarna diskuteras flitigt både i fikarum och i bloggosfären.

Skolan berör.

Maciej Zarembas artikelserie om läget i den svenska skolan på DN Kultur har orsakat en mindre storm med hundratals inlägg i bloggar och mikrobloggar. På Facebook har varje del av serien delats mellan 3 000 och 6 000 gånger, och kommentarerna på dn.se är över 2 000.

På redaktionen står en lila blomma från en lärare till Maciej Zaremba. I hans mejlskörd på över 800 brev har lejonparten skrivits av lärare och föräldrar. De allra flesta tackar varmt och innerligt för hans texter – flera lärare skriver att de har gråtit när de läst, äntligen erkända. Många delar med sig av egna erfarenheter och reflektioner.

En lärare tackar för artiklar hon ”läst med intresse och adrenalin­påslag. Skönt när någon sätter ord på de missförhållanden som har varit under de senaste drygt 20 åren i svenska skolan och samtidigt sorgligt när någon drar av täckmanteln och blottar ett ihåligt fundament.” En annan vill göra Zaremba till ­biträdande skolminister.

Reportageserien har också orsakat livliga och nyanserade diskussioner på nätet.

Den infekterade motsättningen mellan fackförbunden tydliggörs när Metta Fjelkner (Lärarnas Riksförbund) twittrar om ”Zarembas utmärkta artikelserie” samtidigt som Eva-Lis Sirén (Lärarförbundet) skriver att han ”eldar under lärar- och skolföraktet. Tragiskt och fullt av felaktigheter.”

Andra bloggande lärare och pedagoger framför kritik mot sättet att berätta (”tack Zaremba, nu vet jag vad anekdotisk evidens innebär”, som någon twittrar ironiskt) och av hanteringen av fakta.

I en blogg skriver Leif Mathisson: ”Det här handlar om ett privat korståg, ett frontalangrepp på allt och alla som Maciej Zaremba anser bär skulden till den svenska skolans haveri.”

Läraren Björn Kindenberg gör i sin blogg en statistikgenomgång av fakta som han menar att Zaremba har feltolkat: ”Det är inte säkert att siffrorna i en tabell fångar alla aspekter av något så komplicerat som skolan. Men ett minimum av tabell­analys måste ändå till om DN nu vill göra anspråk på att Zarembas artikelserie ska ge en rättvis bild av skolsverige.”

Laddningen i det brännheta ordet ”katederundervisning” har orakat långa meningsutbyten, och forskaren Elza Dunkels skriver i ett blogg­inlägg som fått över 50 kommentarer att Zaremba är ”riktigt populistisk” och ”får det att låta som om alternativet till den undervisning vi vill ha bort är att eleverna själva ska söka sig till Njals saga som blinda hönor.”

Hon håller med om att lärarutbildningen lämnar mycket att önska, men att ”de som går igenom dessa utbildningar är kompetenta medborgare som har en egen drivkraft utöver den som utbildningen kan ge dem. De faller inte alla ihop bara för att det finns skitdåliga lärare, skräplektioner, bakåtsträvande lärarutbildningar och hemska skolor.”

Annars är kritiken av lärarutbildningen något många instämmer i, med berättelser om egna erfarenheter och det kunskapsförakt de tycker sig ha mött.

Men en ung läsare skriver i ett mejl: ”Den svenska flumskolan fungerade faktiskt väldigt bra för mig och jag har alltid haft höga betyg, mest för att jag gillar att söka kunskap och jag har haft väldig tur med de lärare jag har haft, många seriösa som inte har använt grupparbeten som en latmannens undanflykt.” och konstaterar att en bra lärare betyder allt, oavsett om undervisningen är flummig eller auktoritär.

Medan någon menar att Zaremba spelar utbildningsministern ”rakt i händerna”, vill Knut Lindelöf i sin blogg lyfta skolfrågan över partipolitiken: ”Zaremba har sett vad vänsteretiketterade journalister (politiskt korrekta) i allmänhet varit förhindrade att se under en generation, Gunnar Ohrlander undantagen. Jag vill påminna om att den skolpolitik som förts sedan 1975 har presenterats som ett vänsterprojekt, men den dolda agendan har hela tiden varit (medvetet eller omedvetet) en kraftig högersväng – enligt mitt sätt att se det. Viktigt alltså att Socialdemokraterna, som nu håller på att nyorientera sig i skolfrågan, tänker själva i stället för att orientera sig kompasslikt som antipol mot dagens tillfälliga allianspartier.”

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) och Mikael Damberg (S) uttalade sig om serien i fredagens DN. Aftonbladet driver debatt på #skolgranskning. I skolkorridorerna snackas det för fullt och om nätterna bloggar stressade lärare.

Diskussionen om skolan kommer att fortsätta.

Den 11 maj planerar DN Kultur en hearing med bland andra ­Maciej Zaremba om skolan i Kulturhuset.

I morgon skriver Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén ett debattinlägg i DN Kultur.