Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Därför är det manliga mysmodet Steve Jobs fel

LeBron James, förra året vald till ”Sportsperson of the Year” av Sports Illustrated, poserade i crèmefärgad polotröja på omslaget av tidningen.
LeBron James, förra året vald till ”Sportsperson of the Year” av Sports Illustrated, poserade i crèmefärgad polotröja på omslaget av tidningen.

STILKRÖNIKA. Polotröjan är en sorts hommage till 
en man vars finansiella framgång 
många basketstjärnor beundrar.

Polotröjan symboliserar i dag både mys och monetär framgång, i synnerhet för män. Det har om inte annat artisten Drake visat. En man som i december förra året blev först med att få över en miljard lyssningar på Spotify, tack vare hitlåten ”One Dance”.

Hösten 2015 släppte han en video till en annan populär låt, ”Hotline Bling”. I den ser man honom utföra märkliga danssteg i en ljussatt låda, klädd i exklusiva mjukisbyxor med gällivarehäng, grova kängor och en stor mjuk stickad polotröja av kashmir. Videon fick sociala medier att spraka av frågor. Varför vill han dansa som en tafatt pappa som försöker vara cool? Och varför bär han polotröja?!

Skyll på Steve Jobs, skulle man kunna svara. Apples grundare skapade inte bara flera av de tekniska produkter många av oss i dag använder för att sprida bilder av vår (livs)stil till andra, han lanserade även en look som kommit att bli förknippad med framgång – polotröjan.

Under en researchresa till Japan under 1980-talet noterade Steve Jobs hur alla som arbetade på Sonys fabrik bar likadana kläder. Det berodde på att många stora företag i Japan ville hjälpa sin personal efter andra världskriget, förklarade företagets chef. Att bistå med gratis arbetsplagg var ett sätt. Likadana plagg ansågs dessutom skapa gemenskap. På just Sony hade uppdraget gått till den nyskapande designern Issey Miyake.

Foto: APPersonalen på amerikanska Apple var emellertid inte lika entusiastisk. ”Alla hatade tanken på en uniform”, konstaterade Steve Jobs som försökte lansera idén i hemma i USA. Han föregick i stället själv som exempel, förvissad om att en sorts uniform inte bara skulle spara tid på morgonen, den skulle även ge honom en signaturstil. Han kontaktade därför Issey Miyake, som bistod honom med hundratals svarta polotröjor som han sedan alltid bar, inte minst under företagets välbevakade presentationer av nya produkter. Polotröjorna lade helt enkelt den visuella grunden till myten om den framgångsrika företagaren Steve Jobs.

Det är en av anledningarna till att välbetalda amerikanska basketspelare i NBA i dag väljer att bära polotröja. I synnerhet de som satsar på att bli entreprenörer, vid sidan av sin idrottskarriär. För dem är polotröjan inte bara ett stretchigt plagg som är skönare än en skjorta att bära för män i storlek ”superextrapluslarge”. Den är också en sorts hommage till en man vars finansiella framgång många av dem beundrar.

Det är med andra ord ingen tillfällighet att en av sportens superstjärnor, LeBron James, förra året vald till ”Sportsperson of the Year” av Sports Illustrated, poserade i crèmefärgad polotröja på omslaget av tidningen.

Steve Jobs var förstås inte först med att inse potentialen i just en polotröja. Men han är en av de mest inflytelserika männen på senare tid som pumpat nytt liv i polon. Ett funktionellt plagg som först bars av idrottare och sjömän under det sena 1800-talet, innan det under 1930-talet gled in i salongerna och började bäras av män som ville göra motstånd mot konvenansen. Den trendsättande brittiska författaren Noel Coward var en av dem. Den anti- auktoritära stilen togs upp av franska existentialister under 1950-talet vars look och attityd kom att färga av sig på 1960-talet. Modeskapare som Pierre Cardin och Yves Saint Laurent ersatte då kostymens skjorta med en polotröja. Filmer som ”Bullit”, med Steve McQueen, förde budskapet vidare. 
Polotröjan blev överallt förekommande – och tappade därmed sin status som tuff normbrytare.

Det hindrade förstås varken män, eller kvinnor (fast det är en annan historia) från att bära den. Modetrender har med andra ord kommit och gått, men polotröjans popularitet har bestått. Den har bara symboliserat olika saker.

Foto i text: AP

Mer om polotröjor

Polotröjan Drake bär i videon till 
”Hotline Bling” 
kommer faktiskt från ett svenskt företag, Acne Studios. Drake gjorde för övrigt en sorts repris på videon, inklusive polotröjan, under tv-sändningen av Super Bowl i USA häromveckan i en reklamfilm för ett amerikanskt mobiltelefonbolag.


Vanligtvis har en polotröja en skorstensformad krage som slingrar sig upp över halsen där den viks dubbel. Det finns även en variant med en kortare krage, den kallas på engelska ”mock turtle”. Det var Steve Jobs favorit.


Att som man offentligt bära mjuka mysplagg och stora gosiga polotröjor är en trend som bubblat ett par år och fått namnet ”cozy boy style”. Kan kanske vara bra att veta innan adrenalinet stiger. David Beckham är den senaste kändisen att dyka upp i looken.

Susanne Ljung

Foto:

Susanne Ljung är journalist och programledare för det hyllade mode- och kulturprogrammet ”Stil” i Sveriges Radio. Hon medverkar i Lördagsmagasinet varje vecka.

Läs tidigare stilkrönikor:

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.