Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Färgen rosa kliver ut ur garderoben och tar plats inom politiken

Skådespelaren Whoopi Goldberg iförd en ”pussy hat”, en symbol mot sexistiska dumheter.
Skådespelaren Whoopi Goldberg iförd en ”pussy hat”, en symbol mot sexistiska dumheter. Foto: IBL

STILKRÖNIKA. Kvinnor världen över värmer huvudet 
med hemstickade rosa mössor som en 
protest mot president Trump.

År 1957 hade den amerikanska filmmusikalen ”Funny Face” (eller ”Kär i Paris” som den svenska titeln lyder) premiär. I den spelar Audrey Hepburn en blyg bibliotekarie som blir firad fotomodell och hamnar mitt i modesmeten i Paris. Men en av filmens mest kända scener utspelas på en modetidningsredaktion. I den stormar den kvinnliga chefredaktören in och tittar missnöjt på sidorna som ska gå till tryck. Där saknas något. Men så får hon syn på en glimt av rosa. Hon får en idé. Upphetsat sliter hon fram en rulle med rosafärgad tyll och börjar sjunga en schvungfull kärleksförklaring till färgen ifråga. Hon uppmuntrar kvinnor över hela världen att: ”skippa svart, bränna blått och begrava beige” – för att i stället satsa på skärt. ”Think Pink!”

2017, sextio år senare, infriades den förhoppningen. I alla fall på sätt och vis.

Över de många och mäktiga kvinnodemonstrationerna i både USA och Europa dagen efter installationen av USA:s nye president låg nämligen ett skärt skimmer, och det tack vare tusentals huvuden toppade med rosafärgade mössor.

Mössorna med små kattöron kallas för ”pussy hats” och refererar naturligtvis till Donald Trumps omtalade tips till kända män om att gå rakt på. Det är bara att greppa tag om kvinnors genitalier, som han sade i en ljudinspelning från 2005 i tv-programmet ”Access Hollywood”. Den blev offentlig förra året.

Uttrycket ”grab them by the pussy” spreds över världen. Det gav två kvinnor i Los Angeles, Jayna Zweiman och Krista Suh, idén att starta ”The Pussyhat Project”. Ett enkelt mönster till en rosa mössa med kattöron som vem som helst gratis kan ladda ner och sy, sticka eller virka. En symbol för att visa att nu får det vara nog med sexistiska dumheter. Cate Blanchett, Amy Schumer, Patti Smith och Whoopi Goldberg är bara några exempel på de tusentals kvinnor som stoltserade i rosa kattmössa. Rihanna bar i stället rosa keps, balettkjol och en luvtröja med orden ”this p**** grabs back”.

Men så har även själva färgen rosa fått nytt klös i dag. Den har bubblat ett par år inom modet. Men just denna vår är det flera trendsättande modemärken – som Gucci, Balenciaga och Céline – som lyfter fram just rosa som en prominent färg. Skarp cerise till blek pastell gäller för både kvinnor och män.

”Rosa är en färg som är dramatisk och djärv och inte ber om ursäkt för sig. Vi håller på att göra den till vår egen”, som en ung modesajtredaktör säger i en intervju i Bloomberg Business Week.

Inget konstigt med det. Betydelsen av färger förskjuts under årens lopp. Den svarta färgen signalerade till exempel under 1500-talet makt, medan den under 1800-talet blev en symbol för sorg. I dag betraktas den som en praktisk färg. Svart funkar alltid. För vem som helst, när som helst.

Rosa har däremot haft lite svårare att hitta hem i garderoben.

När filmen ”Funny Face” hade premiär betraktades rosa som en moderiktig kulör. Bland annat tack vare den amerikanske presidenten Dwight Eisenhower. När han installerades 1953 bar hans fru Mamie en ljusrosa balklänning som gav upphov till begreppet ”Mamie pink”. En blekt rosa färg som blev mäkta populär i efterkrigstiden. Den kunde fås på både tyg och tapeter.

Men det dröjde inte länge innan den rosa färgen började förknippas med flickaktighet. Den blev söt, och ofarlig. Nästan lite löjlig.

Därefter har en hel del kvinnor försökt att ”återerövra” den rosa färgen och ge den en ny, och mer meningsfull, innebörd. Det politiska partiet Feministiskt initiativ är ett exempel.

Men tack vare en ny generation, som i dag låter den rosa färgen spira inom mode, musik och politik på samma gång, har den blivit kraftfull på ett nytt sätt. Rosa har blommat upp.

Flirt med rosa

Den rosa tröjan med texten ”this p**** grabs back” (som bland annat Rihanna burit) är skapad av modellen Leomie Anderson. Hon driver ett nytt projekt för att peppa dagens unga kvinnor, med både mod och mode med budskap under namnet LAPP, en förkortning av Leomie Anderson the Project the Purpose.

Det är självklart inte första gången som modevärlden flirtar med rosa. Men det var länge sedan den gjorde det på så bred front. Tidigare har bland annat den japanska designern Rei Kawakubo ofta vänt och vridit, inte sällan bokstavligt, på denna färg.

Vill man fördjupa sig mer i historien om, och bakom, den rosa färgen rekommenderas Fanny Ambjörnssons bok ”Rosa – den farliga färgen”, från 2011.

Susanne Ljung

Foto:

Susanne Ljung är journalist och programledare för det hyllade mode- och kulturprogrammet ”Stil” i Sveriges Radio. Hon medverkar i Lördagsmagasinet varje vecka.

Läs tidigare stilkrönikor:

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.