Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

SvD:s kulturdel i graven

Svenska Dagbladets redaktion i Stockholm.
Svenska Dagbladets redaktion i Stockholm. Foto: Magnus Hallgren

Svenska Dagbladet tacklar krisen med att lägga ned kulturdelen, stänga sportredaktionen och låta huvudtidningen och ekonomidelen bli olika produkter. Det är verkligheten för den bantade redaktion som ska producera en helt ny produkt på andra sidan årsskiftet.

I de planer som presenterades för personalen i går eftermiddag berättade ledningen om hur nedskärningarna på totalt cirka 40 medarbetare drabbar de olika redaktionerna. Trots besparingarna försäkrar ledningen att kvaliteten ska bestå. Den tänker satsa ytterligare på de digitala produkterna och även lansera ett nytt och utbyggt kultur- och samtidsmagasin i papperstidningen på söndagarna. Detta sker samtidigt som affärstidningen inte längre kommer ut på söndagarna.

I planerna ingår också att SvD lägger ut produktionen av sporten på externa medarbetare. Samtal förs med flera eventuella partners om lösningar för både papper och digitalt.

– Omfattningen av kulturmaterialet blir i huvudsak oförändrat i papperstidningen i veckorna trots att vi gör en personalminskning på kulturredaktionen. Vissa dagar kan det bli mindre än i dag och tvärtom mer på andra dagar. Sedan har vi den nya kulturdelen på söndagarna för de längre kulturreportagen, säger Björn Hygstedt, informationschef på tidningen.

Hur menar du att kvaliteten ska kunna behållas när det blir färre som ska göra tidningen?

– Vi kommer att köpa in material externt. SvD blir i framtiden mer som en beställarorganisation.

Martin Jönsson, SvD:s kulturchef svarar så här:

– Det är upp till bevis både för oss på redaktionen och även ägarna att bevisa att detta går att göra utan att kvalitén försämras. Redan nu har kulturredaktionen en stor del frilansare som medarbetar och det blir ännu fler i framtiden samtidigt som vi blir färre på redaktionen, säger han.

Uppdelningen av SvD i två produkter; en morgontidning och en affärstidning betyder samtidigt att dessa två får var sin renodlad digital sajt på nätet som speglar och kompletterar de respektive papperstidningarna. På nätet inför Svenska Dagbladet nu en så kallad ”mjuk betalvägg” (Metered-modellen) som bland annat används av New York Times i USA: En stor del av innehållet på dessa hemsidor blir det gratis att ta del av, men om man vill kunna läsa allt så krävs ett vecko- eller månadsabonnemang.

SvD:s klubbordförande Thomas Berglund samlade i går eftermiddag medlemmarna till ett stormöte efter ledningens besked om personalnedskärningarna.

– Nedläggningen av sportredaktionen är den största enskilda neddragningen, det materialet blir det hädanefter mindre av och det ska dessutom köpas in och redigeras utanför redaktionen. Vad som händer med medarbetarna på sporten, det är ett tiotal, får vi se. Jag antar att ledningen hoppas att många av dem tar avgångsvederlag. Vidare ska redigeringen halveras och hela grafikredaktionen upphöra som egen redaktion, säger Berglund.

SvD:s Idagsidan kommer vidare att ingå i den nya, nedbemannade, kulturredaktionen.

– I stort sett alla redaktioner drabbas, en tjänst försvinner till exempel från ledarredaktionen. Nyhets- och näringslivsredaktionen tror jag däremot inte att ledningen kommer att krympa särskilt mycket.

Hur mottog redaktionen dessa besked?

– Folk är bestörta. Fullständigt.

Jacob Bursell – Guldspadebelönad ekonomireporter på SvD och tillika arbetstagarrepresentant i ägarbolaget Schibsted Sveriges styrelse – ”är lika orolig som alla and­ra”.

– Jag ser en underanalyserad risk att den här neddragningen är för stor och att den resulterar i att varu­märket undergrävs innan vi kan lära oss tjäna pengar på den digitala journalistiken.

Nätintäkterna växer långsamt. Inom dagspressen i både England och USA står fortfarande papperstidningarna för en totalt dominerande del av intäkterna. Vad talar för en snabb vändning?

– Det här är en minerad väg. Ingen kan förutse hur marknaden kommer att se ut och vad läsarna kommer att betala för. Detta understryker ännu mer vikten av att noga väga konsekvenserna av beslutet och att vara uthållig.

Jacob Bursell har genom sitt arbete i Schibsted-styrelsen insyn i det ekonomiska läget i den norska mediekoncerenen.

– Det finns rätt mycket pengar i Schibsted, men det är ett börsnoterat företag med avkastningskrav från investerare – mestadels amerikanska institutioner om man tittar under storägarna – och dessa krav trillar ner till de enskilda enheterna som förväntas bära sina egna kostnader. I det här svåra läget är det ett magstarkt krav när det finns överskott på andra håll i koncernen.

Nedskärningarna beskrivs av SvD-ledningen som en modern framtidssatsning, ” en mer distinkt version av SvD”, ”En papperstidning som tar en stark position jämte mobil och sajt, som vågar utveckla sin egenart”, ”vi är vana att bryta mark och gå först – och att spara för att kunna satsa”. Är du förvånad över tonen?

– Nej, jag är inte förvånad att man slår in detta med ord som ger sken av att det här är en satsning. Men folk är självklart skeptiska inför en sådan förhoppning, säger Jacob Bursell.

Vad för slags tidning kommer SvD:s läsare att möta när dessa tuffa sparkrav är genomförda?

– Vi säger upp fyrtio journalister och det säger sig självt att antalet sidor blir färre – eller så blir kvaliteten sämre. Det är de rattarna man kan vrida på. Men jag tror att det i slutänden är innehållet som folk vill betala för. Duktiga, erfarna journalister med bra nätverk och källor som skriver om relevanta saker.

Dagens Nyheter har sökt SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson men inte fått kontakt med henne.