Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Svensk arkitekt ska göra London mer inkluderande

Monica von Schmalensee.
Monica von Schmalensee. Foto: Camilla Svensk

Londons borgmästare vill skapa fler hållbara miljöer i staden. Till hjälp tar han arkitekten Monica von Schmalensee, som menar att svensk stadsplanering ligger långt fram i tänkandet kring offentliga platser.

Arkitektföretaget Whites vd Monica von Schmhalensee blir från och med den 1 september rådgivare till Londons borgmästare Sadiq Khan i arkitektur- och stadsbyggnadsfrågor. Hon blir den enda icke-brittiska representanten i en grupp om cirka 50 personer som kallas Mayor’s design advocate group och som ska bidra med sakkunskap.

– Andra länder tittar gärna på Sverige när det gäller hållbarhetsfrågor och gröna tankar inom stadsbyggnad, bland annat sättet som vi i Sverige jobbar med offentliga platser. När man har engelsmän på besök i Stockholm och de promenerar i till exempel Hammarby Sjöstad är de mindre intresserade av husen än mellanrummen mellan husen, något som vi tycker är naturligt för att vi är uppvuxna med allemansrätten, säger Monica von Schmalensee.

Londons borgmästare har tidigare utformat ett manifest om att göra London till en mer inkluderande stad, ”A city for all Londoners”. Målet är att alla invånare ska få möjligheten att bo och arbeta i hållbara, välplanerade och inkluderande miljöer.

– Han är väldigt angelägen om att Londons tillväxt ska ske med hjälp av arkitektur och stadsplanering. Om det bara är kapitalet som styr är det inte säkert att ambitionerna blir så långsiktiga. Londons utmaningar liknar många andra städers: allas rätt att bo och att det ska vara kvalitet i det som genomförs, säger Monica von Schmalensee.

Branden i 24-våningshuset i London för en månad sedan har satt ytterligare fokus på byggnadskvaliteten, vilket är en av anledningarna till att Sadiq Khan söker råd, stöd och kritik från arkitekter. Men som i många andra städer handlar utmaningarna också om att hantera biltrafikens miljö- och hälsoproblem och att motverka växande segregation.

– Klyftorna ökar också i London. Fattiga får flytta längre och längre ut från stadskärnan och då blir restiderna mellan bostad och arbete väldigt långa. Här handlar det bland annat om att göra förorten mer attraktiv och att få dit både bostäder och handel, säger Monica von Schmalensee.