Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Svenska strömningstjänster satsar på egna produktioner

Foto: Viaplay och C More

De svenska strömningstjänsterna för tv har tagit stryk av Netflix och HBO:s intåg på marknaden. Nu går svenskarna till motangrepp. Med egenproducerade dramaserier hoppas man ta tillbaka förlorad mark.

Kampen om vår lediga tid hårdnar hela tiden i takt med att underhållningsformerna blir fler och mer tillgängliga. Även inom själva tv-mediet blir konkurrensen tuffare. När den digitala tittarflykten till Netflix och HBO:s dramaserier först började märkas i Sverige svarade de linjära kanalerna med egenproducerade exklusiva serier: TV4 drog i gång krimserien ”Modus”, Kanal 5 hade ”100 code”, TV3 samarbetade med Viaplay för serierna ”Black widows” och ”Svartsjön” (som nu får en andra säsong), och SVT satsade med ”Jordskott”, ”Innan vi dör” och andra dramer.

Och nu ger sig de svenska strömningstjänsterna in på samma arena med egenproducerade serier. Viaplay drog i vintras i gång sin egen julkalender ”Det stora experimentet” och har nu premiär för Rafael Edholms drama i porrbranschen, ”Veni vidi vici”. Viaplay har även meddelat att man ska göra ”Alex”, en thrillerserie om en korrumperad polis spelad av Dragomir Mrsic från ”Snabba cash”, och ”Embassy down”, en politisk thrillerserie med premiär nästa år.

C More fick till en stor hit med ”Gåsmamman” och följde sedan upp med Colin Nutleys religiösa thrillerdrama ”Saknad” och ”Farang”, där Ola Rapace spelar en brottsling som gömmer sig i Thailand.

En ny storsatsning från C More och TV4 är ”Dirigenten”, en finansthrillerserie i åtta delar som utspelar sig i Moskva efter murens fall.

Läs mer: DN tipsar: 135 bästa filmerna och serierna – vad ska man se ikväll

Bo Thörnwall, programchef på C More, är nöjd med satsningarna.

– Utfallet är strålande; våra egna originalserier dominerar C Mores tittartopp och har på relativt kort tid gett oss en framträdande position hos en stor och viktig målgrupp. Framöver investerar vi en än större del av resurserna i originalproduktioner.

Även Viaplays vd Jonas Karlén ser de egna dramainitiativen som succéer.

– Vi ser en stark efterfrågan på våra originalserier, där vi haft rekordtittande på premiärdagen på våra två första originalserier och vi ser att drama är den mest efterfrågade genren.

Och då är det bara början vi ser, menar Karlén. Förutom de ovan uppräknade serierna kan nämnas Viaplays ”Advokaten”, en thrillerserie skriven av Jens Lapidus och deckarduon Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth, och thrillerserien ”Hassel” med Ola Rapace och Aliette Opheim. Och mer kommer.

– Viaplay har 50 originalserier under utveckling fram till 2020, säger han.

Även för produktionsbolagen innebär originalsatsningarna ett uppsving. Miso Film, som har kontor i Sverige, Norge och Danmark, producerar åt Netflix den skandinaviska thrillerserien ”The rain”, medan Nordisk film samproducerar ”Embassy down” som ska få global distribution efter att serien visats på Viaplay. Och produktionsbolaget Nexiko har startat en egen avdelning för att skapa dramaserier och filmer.

– Affärsmässigt startade vi avdelningen för att vi tror att det nya tittandet som drivs av ett eget aktivt val kräver program med hög engagemangsgrad, och att drama kommer att ta mark där. Passionsbaserat är det för att vi älskar film och tv-serier, säger Nexikos vd Lars Beckung.

Att det är just egna dramasatsningar som blivit hårdvaluta på marknaden är förklarligt, säger Björn Finér, chefredaktör på sajten Tvdags. Och i synnerhet att det är thrillerserier man lägger fokus på.

– Konkurrensen är så hård nu, dels strömningstjänsterna sinsemellan, dels mellan dem och linjär tv, att det känns som att sajterna måste producera eget för att stå ut i mängden. Plus att de har sett hur bra det går för Netflix, Amazon och andra stora amerikanska aktörer med deras egenproducerade serier. Efterfrågan tycks aldrig sina, trots att man kan tycka det går på autopilot. ”Scandinavian noir” lever och har hälsan, vad än vissa olyckskorpar kraxar om, säger Finér.

Dock är det en sanning med viss modifikation att strömningstjänsterna skapar helt exklusivt material. Viaplay och C More är tajt kopplade till sina kanalsyskon, TV3 respektive TV4, så satsningarna är både linjära och on demand för att sprida kostnaderna. Bo Thörnwall på C More nämner till exempel att storsatsningarna möjliggörs av ett samarbete som bygger på att innehållet finansieras först genom abonnemang hos C More, och 6–18 månader senare med reklam hos TV4 när serien sänds där, vilket är en budgetförutsättning.

Quiz: Hur mycket kan du om nordisk kriminal-tv?

Lars Beckung jämför det med hur de stora strömningsjättarna fördelar sina kostnader.

– Det är den lokala motsvarigheten till Netflix som har skalfördelarna med att finnas i så många länder. En ännu starkare drivkraft än digitaliseringen är globaliseringen. Vi har länge haft ett stort utbud av framför allt engelskspråkiga serier i Sverige, men det som är nytt nu är att de inte går via ett svenskt kanalhus utan att de globala varumärkena har direktkunder i Sverige. Det är även på gång med svenska serier från Netflix och HBO, vilket självklart ökar konkurrensen … eller valmöjligheterna, om man vill sätta på sig konsumenthatten.

Tittarna har med sina vanor tydligt visat hur framtiden ser ut, menar Beckung: att den formas av konsumentens digitala och fulla valfrihet. Även om han tror att det kommer ta längre tid än vad vissa anser för tittande att helt flyttas över till webben, så är trenden tydlig.

Det intressanta med att dramasatsningar nu kommer i sådan mängd är ju just att de länge fått stå tillbaka för reality-tv, eftersom manusbundet drama är förhållandevis så dyrt att producera. Och frågan är om dessa investeringar är särskilt lönsamma.

Björn Finér på Tvdags är inte övertygad om det.

– Det känns mer som en långsiktig plan att värva tittare och ta förlusterna, och/eller att hoppas på att sälja rättigheter utomlands.

Hur tycker du att de strömningsexklusiva serierna står sig kvalitetsmässigt i utbudet?

– Det har varit rätt blandad kvalitet så här långt. Det känns som att gammel-tv fortfarande har ett försprång – nu senast med SVT:s ”Innan vi dör”, som åtminstone jag gick i gång på mer än jag gjorde på ”Saknad” och ”Farang”, säger han.

Än så länge, menar Finér, finns en kvalitativ hierarki mellan linjär-tv och det strömningsproducerade. Men i takt med att mångfalden i projekten ökar, liksom volymen av beställningar och konkurrensen, brukar det innebära att även kvaliteten blir högre.

– Det känns som att de bästa dramaserierna som görs i Sverige fortfarande görs av SVT och TV4 för gammel-tv – men med tanke på hur det ser ut i till exempel USA, känns det rimligt att strömningsindustrin kommer att fortsätta växa även i Sverige, säger Finér.

Hur tror du att de linjära kanalerna kommer att svara på den digitala fronten?

– Jag tror att gammel-tv kommer att finnas kvar väldigt länge, så jag tror inte att de kommer att behöva ”kontra” – de behöver bara kötta på. Det finns fortfarande oerhört många som gillar att planera sina liv efter tv:n. Det finns något tryggt i att kunna prata om senaste ”Homeland” vid fikat på tisdagsmorgonen.

”Gåsmamman” (C More)Dramathrillern

”Gåsmamman” (C More)

Dramathrillern om gangsterhustrun Sonja (Alexandra Rapaport) som ger sig in på den dödade makens brottsliga bana har blivit en framgång för C More och Kanal 5. I höst kommer den tredje säsongen.

”Alex” (Viaplay)

Dragomir Mrsic spelar en före detta korrumperad polis som bestämt sig för att bli ärlig. Sex avsnitt får premiär våren 2018 på Viaplay.

”Saknad” (C More)

I kriminaldramat ”Saknad” spelar Helena Bergström poliskommissarie Maja Silver. Serien ligger ute på C More.

”Hassel” (TV3/Viaplay)

Ola Rapace tar över rollen som polisen Roland Hassel, som tidigare spelats av Lars-Erik Berenett. Serien sänds i Viaplay i höst och på TV3 till våren.

Serier på gång

”Veni vidi vici” (Viaplay, premiär under våren)

”Embassy down” (Viaplay, preliminär premiär 2018)

”Advokaten” (Viaplay, premiär hösten 2017)

”The rain” (Netflix)

”Dirigenten” (C More)

”Hamilton” (C More)

”Torpederna 2” (C More, premiär i maj)

Flera serier görs tillsammans med

Flera serier görs tillsammans med de linjära kanalerna.

”Modus” (TV4)

”100 code” (Kanal 5)

”Black widows” (TV3)

”Svartsjön” (TV3)

”Jordskott” (SVT)