Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

SVT– chefen vill ha ändrat fokus

Eva Hamilton ser en attitydförändring hos Moderaterna.
Eva Hamilton ser en attitydförändring hos Moderaterna. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
Den kommersialiserade mediemarknaden leder till ett smalare public service. Det menar Eva Hamilton, vd för SVT.

– Jag kan tycka att det finns en aningslöshet hos politikerna inför de svindlande förändringar vi står inför, säger hon.

Före sommaren presenterar regeringen direktiven inför den kommande public service-utredningen. Experter förutspår ett smalare public service och redan nu har regeringen gått de kommersiella bolagen till mötes.

Den omdebatterade statliga förhandsgranskningen av nya tjänster hos public service är ett exempel. Konkurrenterna får nu en chans att yttra sig över hur de statligt stödda public service-bolagens nysatsningen påverkar deras möjligheter att tjäna pengar.

Eva Hamilton kan räkna upp åtminstone tre solklara fall som hade blivit föremål för förhandsgranskning på senare år: Barnkanalen, SVT Play och SVT Play i mobilerna.

– Så fort vi får en riktigt bra idé har vi skyldighet att berätta om den för våra konkurrenter. De hinner både ta den och förädla den innan vi är ens på banan. SVT:s uppdrag, tycker jag, är att våga ta risker och göra saker innan det är lönsamt för en marknad att göra det.

Kortare reklaminslag

I sitt linjetal tidigare i vår var kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) också tydlig med att hon vill tillåta reklaminslag kortare en minut i de kommersiella kanalerna.

Men trots att kulturministern samtidigt ifrågasatte de 6,7 miljarder i statliga licenspengar som går till SVT, SR och UR fruktar inte Eva Hamilton någon drastisk nedskärning av public service.

– Jag tror att hon skickade upp en provballong med sitt tal. Jag ser en attitydförändring hos moderaterna när det gäller public service, i dag finns ett starkt stöd för public service även hos kulturministern.

Lars Nord, professor medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet i Sundsvall, förutspår en regeringspolitik som i små steg förbättrar de kommersiella aktörernas villkor snarare än radikala förändringar.

Även Mats Svegfors, vd för Sveriges Radio, ser en politisk ändring.–

– Jag har svårt att få ihop smalare public service med Moderaterna som det nya arbetarpartiet, går det verkligen ihop? För att blixtbelysa det, ska Moderaterna gå till val 2014 med ett SVT som inte sänder Melodifestivalen?

Stora konsekvenser

Men även små ekonomiska neddragningar får stora konsekvenser, betonar såväl SVT som Sveriges Radio i det faktaspäckade underlag som lämnats in till kulturdepartementet.

– Med ett smalt uppdrag skulle radio- och tv-avgiften förlora i legitimitet, och det är ingen liten fråga, säger Mats Svegfors.

Det största hotet mot public service är dock de stora förändringarna i medielandskapet om man får tro Eva Hamilton. I dag ägs alla svenska produktionsbolag utom ett av internationella ägare. De kommersiellt anpassade programformaten, gjorda för produktplacering och medfinansiärer, är omöjliga för public service, framhåller hon.

– När det gäller sport och stjärnor kommer inte public service att ha råd.

– Jag skulle önska att man inte stirrar sig blind på vem som ska sända Melodifestivalen, när den stora frågan är den jätteomvandling som just nu sker på den svenska och internationella mediemarknaden. Public service är viktigare än någonsin.