Läsarreaktioner

Musikrecension

Artist: Thrashfest

Medverkande: Kreator, Exodus, Death Angel, Suicidal Angels

Plats: Debaser Medis, Stockholm

Fyra internationella representanter för thrash metal-genren sätter Debaser i gungning med grekisk old school, gnällig vibrato­sång, ostyrig masspsykos och brutal tysk thrash.

När turnépaketet Thrashfest delar ut hårda klappar är det änglar som gäller. Om än i något mörkare bemärkelse än vad som är brukligt i adventstider. Suicidal Angels från Aten piskar i gång ”Reborn in violence” och hittar en del pigga låtstrukturer. ”Jag vill se lite fucking våld där ute”, vrålar Nick Melissourgos som visar sig vara en utmärkt sångare och får fler och fler djävulstecken till svar innan bandet sätter punkt med ”Apokathilosis”.

Grekland är inte precis någon thrash metal-nation men Suicidal Angels kör på old school-linjen. Samtidigt har genren (som är en snabbare och snärtigare variant av heavy metal) alltid haft sina tydliga geografiska signum. Det något tyngre Death Angel kommer från Kalifornien men hade från början mer gemensamt med brittiska heavy metal-namn än med andra Bay Area-band som Metallica. Sångaren Mark Osegueda har fortfarande ett Rob Halford-vibrato i botten men låter mer gnällig än elak. Bandet fläskar på med en fartblind ”Mistress of pain” men senaste skivans ”Truce” känns nästan mer taggad.

Annons:

Inte heller Bay Area-busarna Exodus kvalade någonsin in bland de fyra stora thrash-giganterna – Anthrax, Megadeth, Metallica och Slayer. Bandet har genomgått konstanta medlemsbyten sedan 80-talet, och en tidig upplaga ­inkluderade Metallicagitarristen Kirk Hammett. På Debaser Medis inleder de konserten med ”The ballad of Leonard and Charles” som börjar bedrägligt lugnt men strax vräker på med rader om sado-sexuellt våld. Exodus senaste inkarnation har hittat ett fjädrande sound och en riktigt ondskefull sångare i tungviktaren Rob Dukes. Någon rusar in på scen och blir utsläpad av vakten medan Dukes efterlyser mer stagedivande och smackar i gång ännu en mass­psykos. Det låter snabbt, snyggt och snärtigt men inte vidare sympatiskt. Dessutom kan bakvagnen låta aningen ostyrig ibland.

Men om Exodus aldrig nått ett riktigt mainstreamgenombrott tillhör deras tyska kolleger Kreator de mest betydelsefulla banden från Europa. Tillsammans med Sodom och Destruction räknas slitvargarna från Essen till de största inom tysk (eller egentligen teutonisk) thrash. När soundet blev omodernt på 90-talet började Kreator föra in industriella och gotiska drag i sin musik, men på senare år har de hittat tillbaka till sitt ursprungliga sound.

Johnny Cashs countryskumpiga ”The man comes around” spelas i högtalarna innan den tyska thrashmaskinen gör en mäktig entré med ”Violent revolution”. Rekryteringen av finskfödde gitarristen Sami Yli-Sirnio har gett ett mer melodiöst anslag och ”Hordes of chaos” inleds med progressiva klättringar innan tempot speedas upp.

Spelningen är en del av Kreators 25-årsjubileum och sångaren Mille Petrozza myser på metal-vis över att man lyckats samla tre generationer fans. ”Voices of the dead” börjar som en gothballad men brakar loss brutalt innan bandet så småningom letar sig bakåt till 80-talets galet smattrande ”Pleasure to kill”. Senare reser de sin ”Flag of hate” som andra extranummer och landar i ”Tormentor” från debutplattan ”Endless pain”. Ett metalmonument som av fullt förklarliga skäl betraktas som en förlaga till dödsmetall – även om Kreator förlorat lite av sin destruktiva kraft.

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration