Kultur & Nöje

Tidningen Foto läggs ner

Tidningen Foto har funnits sedan 1939 och räknas som en institution i tidsskriftsbranschen. Flera av Sveriges största och mest namnkunniga fotografer, som Lennart Nilsson, Christer Strömholm och Anders Petersen, har medverkat och publicerats i tidningen genom åren. Men nu läggs verksamheten ner med omedelbar verkan och det sista numret publiceras i mars.

Beslutet kommer efter en tids olönsamhet och sjunkande upplagor, en utveckling som med tanke på de fotointresserades entusiasm är något paradoxal, säger tidningens chefredaktör Fredrik Helmertz.

– Det är en väldigt aktiv kultur där det händer mycket: flera nya utställningar, fotografer, gallerister, som alla vill visa sig i papper men samtidigt är det inte så många som köper papperstidningar. Det är en märklig grej som jag inte blir klok på. Om alla som ville ha en utställning köpte en tidning skulle vi inte ha det här problemet i branschen i dag. Själva beskedet om nedläggningen kom i sig som en blixt från klar himmel, men att det varit en pressad situation kände både jag och redaktionen till.

Helmertz pekar även på det hål som kommer lämnas efter Tidningen Foto vad gäller den fotografiska rollen.
– Det finns ett par andra titlar men de är främst inriktade på praktiskt fotograif. Med den här tidningen försvinner den enda tidning som skrivit om bild och fotografer på ett underhållande sätt. Gräsrotsfotograferandet som är stort, och de fotoklubbar som vi finns, har legat inom vårt bevakningsuppdrag.

Stina Abenius, publicistisk direktör på förlaget Aller Media, menar att beslutet var långt ifrån lätt eftersom tidningen är en sådan institution, och att det inte har handlat om ett beslut taget i all hast.

– Mediemarknaden är utmanande just nu. Flera av våra titlar slog ”all time high” förra året medan andra har det tufft.  Vi har inte kunnat se hur Tidningen Foto ska vända sitt resultat, men det är inte bara i ett år som den har gått dåligt, utan ett tag.

Abenius gissar att för att de titlar som riktat sig mot specialintressen så hittar läsarna mycket inspiration och service på nätet numera, vilket har blivit en stor konkurrent.

Finns det inga planer på att flytta över verksamheten digitalt?

– Redaktionen för Foto har under senaste halvåret lagt mycket engagemang i det digitala och fått upp trafiken en del, men vi har många digitala satsningar vi måste lägga kraft på inom förlaget. Just fotografi som ämne är något vi nu släpper medan vi satsar mer på mode, inredning, mat och underhållning. Ämnen där vi redan är starka på marknaden. Det krävs stora satsningar för att lyckas och då måste man tyvärr ibland välja.

Vad som händer med tidningens fem anställda, och huruvida de omplaceras till någon av förlagets andra tidningar är i nuläget inte beslutat.

– Som det brukar vara i sådana här lägen så börjar förhandlingarna om vad som ska hända nu. Inget är klart ännu.