Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Tomt vid Karl XII:s staty men bomberjackan har bytts till blazer

Den 30 november, Karl XII:s dödsdag, var länge den svenska extremhögerns märkes­datum. Horder av demonstranter med stålhättor och rakade huvuden samlades för kransnedläggning vid krigarkonungens staty, inte sällan med våldsamma kravaller som följd.

I dag får statyerna stå i fred. Trampet av kängor­ har tystnat och demonstrationerna är uppskjutna till ett senare datum. Det betyder inte att idéerna har försvunnit.

I helgen samlades Sverigedemokraterna till sina landsdagar. Under mötet enades man om att kalla sig för ett ”socialkonservativt” parti. Det är inte första gången partiet byter skepnad; sedan starten 1988 har dess strateger sakta men säkert lärt sig att paketera sitt budskap. Bomberjackan har bytts till blazer.

Det har varit en framgångsrik strategi. I dag sitter Sverigedemokraterna i riksdagen. Samtidigt, i partiets bakvatten, försöker mer radikala grupper vinna stöd genom att på samma sätt hitta nya sätt att föra ut sitt budskap. De har inte nått lika långt. Men med lättillgänglig teknik i ett nytt medialt landskap är deras möjlighet att lyckas större än någonsin.

Därför har DN Kultur och tidskriften Expo i ett unikt samarbete valt att granska extrem­högerns nya mediala strategier, dess kulturella yttringar och kanaler. Här finns webbsidor och tidskrifter med statligt presstöd, bokförlag och tankesmedjor. I en serie artiklar kommer DN:s reporter Sanna Torén Björling tillsammans med tidskriften Expos journalister att belysa den nya högerextremismens ansikte.

Dess idéer inte är begränsade till de välkända antimuslimska strömningarna i Europa, som tar sig alltmer salongsmässiga uttrycksformer. Den hårda kärnan finns kvar – och även den lär sig navigera i det nya medielandskap som hela tiden förändras. I dag finns nazistiska gruppers propaganda tillgänglig ett musklick bort, i snyggt designade forum, på Youtube och på olika kampanjhemsidor.

Hatet byter skepnad i en bokstavligt talat ext­reme makeover. Men det budskap som predikas är detsamma – det som går stick i stäv mot det demokratiska samhällets lagar och humanismens grundtankar om alla människors lika värde. Möjligheten att nå ut med detta budskap är större än tidigare, intoleransens schatteringar alltmer förrädiska.

Vi vet att det kan få fruktansvärda konsekvenser. Sommarens terrordåd i Norge var inte bara resultatet av ett blint hat. Det var också konsekvensen av den aggressiva retorik som tillåts flöda längs webbkanaler och andra forum i extremhögerns nya mediala verklighet.

Det är om denna vi kommer att berätta.

Björn Wiman, Kulturchef, DN

Daniel Poohl, Chefredaktör Expo