Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Torsten och Wanja Söderbergs pris till möbeldesignern Daniel Rybakken

Foto: Kalle Sanner

Torsten och Wanja Söderbergs pris på en miljon kronor går i år till den norske ljus- och möbeldesignern Daniel Rybakken. I motiveringen står bland annat att pristagaren "förmår att lyfta design till en högre filosofisk nivå".

– Det är som en dröm, säger Daniel Rybakken. Det här har jag ändå gått och tänkt på sedan jag gick ut HDK.

Rybakkens examensarbete från Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg handlade om hur dagsljuset påverkar oss, och ett bord som skapade reflektioner av solljus i golvet fick mycket uppmärksamhet på möbelmässan i Milano samma år.

Motiveringen fortsätter: "Han reflekterar kring stora frågor såsom belysning och interiör, och utifrån detta tänkande skapar han projekt som inte följer designhistorien, utan i stället utvecklar denna. Med poetiska och magiska effekter återskapar han dagsljus i slutna rum och skänker oss ett nytt ljus."

Varför har du fascinerats av dagsljus?

– Det var faktiskt ett rum i mitt föräldrahem i Oslo, med ett stort fönster och vita gardiner. Det blev en sorts case study för mig. Jag var 15 16 år och slogs av att rummet blev så mycket större på dagen när ljuset strömmade in, man var en del av det som fanns utanför. Sen krympte ju den känslan, särskilt i december klockan tre på eftermiddagen.

2014 fick Daniel Rybakken ett erbjudande om samarbete med den prestigefyllda finska designfirman Artek och gör i dag även möbler.

Vad är roligast, ljus eller möbler?

– Möbler är svårare för mig som mest arbetat med lampor. Därmed inte sagt att det inte är roligt! Men man är mer bunden av konventioner, stolar till exempel har ju funnits så länge, lampor i kanske hundra år. En lampa kan se ut på en massa sätt, men en stol med fem ben? Sedan är jag ju inte ljusdesigner, det är en annan profession. Jag har gjort både kommersiella och mer konceptuella produkter med koppling till ljus, till exempel på Vasagatan i Stockholm. Men det är ett konstnärligt verk och inte ljussättning.

2014 fick Daniel Rybakken också som första skandinav det Italienska designpriset Compasso dÓro. Andra priser han mottagit är Bruno Mathsson-priset , London Design Medal och japanska Hublot Design Prize.

Du har ju fått en hel del priser, vad är speciellt med det här?

– Summan förstås, men inte minst det som sker runt omkring. Det görs en bok och en dokumentär i samband med detta och utställningen på Stadsbiblioteket i Göteborg. Den lokalen har en potential med 3 000–5 000 personer som passerar varje dag. Alla har ju ett förhållande till ljus, speciellt vi här i Norden.

Priset och pristagaren

Torsten och Wanja Söderbergs pris instiftades av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser för att första gången delas ut 1994 på hundraårsdagen av Torsten Söderbergs födelse. Stiftelsen har under den senaste femårsperioden i genomsnitt anslagit 120 miljoner kronor per år till vetenskapliga och motsvarande ändamål.

Röhsska museet delar ut priset å stiftelsens vägnar. Prisnämnden består av representanter för de fem nordiska länderna och ordförande är Tom Hedqvist. Bland tidigare pristagare finns möbeldesignern Mats Theselius, industriformgivaren Björn Dahlström och modedesignern Ann-Sofie Back. 2016 gick det till den danska formgivaren Margrethe Odgaard.

Daniel Rybakken (f. 1984) är född i Oslo och utbildad på AHO, Högskolan för arkitektur och design i Oslo. Han har en Master i Fine Arts från HDK Högskolan för design- och konsthantverk. Han bor och är verksam i Göteborg där han sedan 2008 driver Studio Daniel Rybakken i stadsdelen Majorna.