Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Tyskland har satt press på Facebook

Würzburg. Facebook är i gungning i Tyskland. Nu skapar sociala medier-jätten en granskningsgrupp med ett hundratal personer som ska bekämpa hatkriminaliteten. Bland annat söks personer som ska kunna stoppa svenska inlägg.

Platsannonserna ligger ute på nätet och utlovar ett arbete med goda karriärmöjligheter mitt i Berlin. Customer care agent är titeln.

”Du kommer att arbeta för en kund som har en ledande plattform bland sociala medier och du kommer att vara ansvarig för innehållet på nätet”, heter det i annonstexten.

Kunden heter Facebook. Annonserna är resultatet av en uppgörelse mellan den tyska justitieministern Heiko Maas (S) och Facebook från strax före jul.

Facebook ska inrätta en så kallad task force som ska befria plattformen från den hatkriminalitet som brett ut sig. Facebook har lagt ut uppdraget på det stora konsultföretaget Arvator som börjat rekrytera och utbilda agenterna.

Arvator söker personer som förutom sina modersmål också är bra på engelska och som kan granska Facebook i hela Europa.

Läs mer: ”Annonsörer finansierar hat och hot”

Utbildningen äger rum i stadsdelen Wilmersdorf. DN ringer på, efter ett visst krångel öppnar en kvinna. På frågan om man också söker svensktalande granskare, svarar hon.

–Oh ja, vi har redan några, men behöver flera.

Twitter och Google har också ställt sig bakom uppgörelsen.

Bidragande orsak till att Tyskland är mest framgångsrika i Europa med att sätta press på Facebook är en advokat på ett litet kontor femtio mil söder om Berlin, i bayerska Würzburg. Chan-jo Jun, som han heter, tyckte helt enkelt att Facebook måste följa tysk lag och sätta stopp för hoten och hatet på nätet.

– Kan man inte det ska man inte heller driva ett socialt nätverk, säger han.

Foto:

I höstas startade han och en kollega ett fälttåg mot Facebook. Det har bidragit till att något börjar hända.

– Ingen annan hade gjort något, någon måste reagera, det håller inte att säga att den här frågan inte angår oss.

Var det något speciellt som fick er att reagera?

– Jag var på semester när flyktingkrisen började på allvar och funderade på vad man kunde göra. Samla kläder vore förstås en sak, ännu är bättre är om man kan göra något man är bra på. Vi har nio medarbetare på kontoret, vi hade råd att avsätta en att granska Facebook. Det var ju uppenbart hur flyktingkrisen fick hatet att välla fram fullständigt ohämmat. Jag är ingen sociolog, men man säger att på ord följer handlingar. Jag vet inte det, jag tror ändå att stämningen i samhället har förråats på grund av sociala medier, säger han.

Juns advokatbyrå sysslar annars med helt andra saker inom IT-rätten, den hjälper underleverantörer till bilindustrin när det gäller datorprogram och licenser.

Resultatet av granskningen blev 300 screenshots som talar för sig själva.

Det handlar till exempel om bilder från Auschwitz med texten ”Welcome refugees to Polands newest 5-star hotel”.

Eller en överkorsad moské med texten ”Riv eller spräng – helst när många är inne, då blir moskén en rymdfärja till Allah”.

En tyska vid namn Tina är en av de aktiva. Att döma av hennes Facebook-sida sympatiserar hon med det högerextrema partiet NPD, gillar Bayern München, Vladimir Putin och brasiliansk musik.

Läs mer: Gräsrötter i kamp mot näthat

I september fällde hon följande kommentar när desperata flyktingar vandrade på motorvägen från Budapest till den österrikiska gränsen:

”Jag skulle köra över dem. Det vore inte mord utan nödvärn.”

Chan-jo Jun har fått sin egen beskärda del på Twitter. Det är meddelanden typ ”Hörru du Ching Chang Chong, du ska inte bry dig om det här”.

Chan-jo Jun säger att det är uppenbart att merparten av bilderna och kommentarerna faller under begreppet Volksverhetzung (hets mot folkgrupp) i den tyska brottsbalken och är straffbara.

– De flesta jurister är dessutom överens om att Facebook måste hållas som ansvarigt för vad som står på deras sidor. Vi anmälde 61 fall av hets mot folkgrupp till Facebook, 27 raderades.

Två kulturer står emot varandra, konstaterar Chan-jo Jun – i den amerikanska står yttrandefriheten högst, den tyska författningens första paragraf handlar om det okränkbara människovärdet.

– Amerikanerna är inte beredda att erkänna de strängare tyska reglerna, säger han.

Advokaten letar fram ett uttalande som Facebookgrundaren Mark Zuckerberg gjorde i fjol; han skriver att Facebook kämpar för att freda sina domäner från onödiga och överdrivna ingripanden från regeringshåll.

När Chan-jo Jun och hans kollega inte fick något gehör från Facebook gjorde man en anmälan till statsåklagaren i Hamburg där Facebook har sitt säte i Tyskland.

Den första anmälan var riktad mot tre direktörer och kom i retur i förra veckan. De tre var inte ansvariga för innehållet på Facebook.

En andra anmälan gjordes mot Nordeuropachefen Martin Ott och den är inte avgjord än.

Advokaterna gjorde en tredje anmälan i tisdags mot Facebookgrundaren Mark Zuckerberg för medhjälp till hets mot folkgrupp.

Foto: TT

Facebook krävs också på böter om 150 miljoner euro (nära 1,5 miljarder kronor). Chan-jo Jun anser att böterna ska ställas i relation till hur mycket Facebook tjänar på sina 28 miljoner användare i Tyskland.

– Facebook lever dessutom på förolämpningar som leder till kommentarer och diskussioner. Varje klick är pengar.

Anmälan kommer lagom till Zuckerbergs besök i Berlin. På fredagen ska han delta i ett så kallat townhallmöte i huvudstaden och svara på deltagarnas frågor.

Gissningsvis kommer hatkriminaliteten att stå i centrum.

Facebook i Tyskland har också reagerat. Förutom uppgörelsen med regeringen har man tillsammans med Antonio Amadeu-stiftelsen startat det som kallas Initiativet för civilkurage online.

Stiftelsen har sitt namn efter en man från Angola som föll offer för rasistiskt våld i Tyskland för 26 år sedan och med samarbetet vill Facebook visa att man tar avstånd från hets mot flyktingar.

– Facebook tar det allvarligt och har förstått att man har ett problem. Det beror verkligen inte bara på mig, utan på det allmänna trycket. Det som sker är ett steg i rätt riktning, men vi vill att Facebook går hela vägen och inte bara dit de har lust.

Läs mer: Åsiktskrigen får användarna att lämna Twitter

Han tycker sig inte ha sett någon radikal kursändring sedan uppgörelsen i december och när Facebook reagerar med att radera inlägg så är det för det mesta utifrån de egna riktlinjerna och inte utifrån den tyska lagtexten.

Frågan är också om antalet granskare är tillräckligt för att kontrollera det enorma flödet.

På DN:s fråga till Facebooks presstjänst kom ett svävande svar på onsdagen.

För sin egen del tycker Chan-jo Jun att omfånget inte är något argument för att inte följa lagen.

– Och egentligen är det märkligt att justitieministern måste sätta sig ned med Facebook och försöka hitta en lösning. Han agerar politiskt i stället för juridiskt. För varje normalt företag gäller annars att kan jag inte hålla mig till lagen så får jag stänga butiken.

Läs mer: Om inte Facebook följer lagen kommer någon att skärpa den

Foto i text: TT

Fakta. Uppgörelsen med tyska regeringen

Strax före jul kom Facebook. Twitter och Google överens med den tyska regeringen att agera mot hetsen på nätet. Uppgörelsen ska följas upp i mars och utvärderas löpande. Den innehåller tre punkter.

1. Tysk lag ska gälla.

2. Otillåtna inlägg ska raderas inom 24 timmar.

3. Det ska finnas lättillgängliga verktyg för användarna att anmäla inlägg.

Läs mer. Artikelserien  ”Hoten och yttrandefriheten”