Använd rälsen

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Det är dyrt att bygga ut tågtrafiken. Sverige skulle till en lägre kostnad kunna minska koldioxidutsläppen genom att utnyttja befintlig infrastruktur, som spåren till Arlanda.

Det är dyrt att bygga ut tågtrafiken. Sverige skulle till en lägre kostnad kunna minska koldioxidutsläppen genom att utnyttja befintlig infrastruktur, som spåren till Arlanda.

Miljöpartiet har inte gynnats av larmen om klimatförändringarna, visar opinionsmätningar. När till och med moderaterna talar om jordens temperatur är det tydligen inte lika intressant att rösta på ett grönt nischparti.

Kanske har en del väljare också av-skräckts av att miljöpartiet radikaliserats, som en följd av klimatdebatten. Senast lanserades idén om att förbjuda allt inrikesflyg söder om Sundsvall. Tanken är att trafiken skulle ersättas med höghastighetståg.

Annons:

Flyget påverkar miljön negativt och måste därför börja betala för sina utsläpp, precis som andra delar av samhället. Att luftfarten från och med 2012 ingår i EU:s system för utsläppsrätter är därför välkommet. Men det är något annat än att förbjuda människor att välja flyget, som inte står för mer än tio procent av den svenska transportsektorns koldioxidutsläpp.

Satsningar på miljöförbättringar måste vara kostnadseffektiva. Höghastighetståg - snabbare än 250 kilometer i timmen - är förvisso koldioxidfria, men tågen kräver enorma investeringar i ny järnväg. Ekonomiskt är det svårt att motivera, särskilt i ett glest befolkat land som Sverige. Skattemiljarderna kan göra större nytta för miljön på andra områden.

Ett sådant är samverkan mellan flyg och tåg på Arlanda. Vägtransporterna till och från flygplatsen släpper enligt Luftfarts-verket i dag ut 170 000 ton koldioxid per år, vilket kan jämföras med 300 000 ton för Arlandas inrikesflyg.

Att kraftigt pressa ner flygets utsläpp är komplicerat, om man inte som miljöpartiet vill förbjuda människor att flyga mellan exempelvis Stockholm och Ronneby
(en timme med SAS, närmare sex timmar med SJ). Däremot är det möjligt att till en relativt låg kostnad väsentligt minska marktrafikens miljöpåverkan genom att förbättra den befintliga tågkommunikationen till Arlanda.

Det finns i dag en utmärkt järnvägsförbindelse till flygplatsen - Sveriges största arbetsplats - men av de anställda och passagerarna är det bara 9 respektive 25 procent som tar tåget. Det är en kombination av höga priser och dålig tillgänglighet i Mälardalsregionen som förklarar dessa siffror.

Privata Arlanda Express fungerar smidigt och snabbt men stannar bara på Stockholms central och Arlanda. Dessutom är priset avskräckande högt för privatpersoner - 220 kronor för en enkelresa. Som en jämförelse tar SJ 64 kronor för den betydligt längre färden till Uppsala.

Bakgrunden till dessa skevheter är att Arlandabanan delvis finansierades med privata pengar. Driftsbolaget A-train fick ensamrätt på sträckan Stockholm-Arlanda fram till 2040. Bolag som vill trafikera Arlandas fjärrtågsstation måste därför betala en hög avgift per passagerare till A-train, vilket hindrar konkurrensen.

Carl Cederschiöld har som regeringens trafikutredare ifrågasatt detta monopol och talat om att staten ska lösa ut Arlandabanan. Det är ett tänkbart alternativ. Regeringen borde åtminstone göra det gratis för SJ och andra operatörer att angöra Arlanda. Därmed skulle priserna pressas. Nästa steg är att låta SL:s pendeltåg köra till flygplatsen med vanlig kollektivtrafiktaxa, så att hela Stockholms län får en god tågförbindelse.

Koldioxidutsläppen kan minska ordentligt om Arlanda integreras med Mälardalens tågtrafiknät. Paradoxalt nog gynnas då både miljön och flyget. Det kräver inga miljardinvesteringar, bara en ekonomisk uppgörelse med A-train. Spåren, tågen och stationerna är redan byggda. Det är ett samhällsekonomiskt slöseri att inte utnyttja dem.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Man hittad skadad i Liljeholmen. Bråk vid skola i området.

MaddeChris500
Foto: Anders Wiklund/TT

 Uppger hovet. Prinsessan Madeleine och maken Chris O'Neill väntar barn.

 DN:s vassaste rimmare hjälper dig. Vill du rimma, men är fast i en dimma? DN hjälper dig i en timma. 13  7 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

JulrimPuff144
Foto: Rebecka Uhlin
Annons:
nutidstestet_500
Foto:Henrik Montgomery/TT

Har du hängt med i veckans nyhetsflöde?  Gör veckans Nutidstest här. 21  3 tweets  18 rekommendationer  0 rekommendationer

kdpuff
Foto:DN/Skärmdump

 ”Etiskt vägval.” 380 pastorer skriver under debattartikel i tidningen Dagen.

allians_144
Foto:Lotta Härdelin
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: