Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Cykelbanor gynnar alla

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Det finns flera sätt att läsa Folksams statistik över trafikolyckor som refererades i DN i går. Att cyklister utgör nästan hälften av alla som skadas allvarligt i trafiken är på sätt och vis en rätt given följd av att fler väljer det fordonet. I cykelstaden Lund är andelen hela 78 procent. Och det är förstås inte för att det är farligare att cykla där än i Stockholm eller Göteborg, utan för att fler gör det.

Det finns flera sätt att läsa Folksams statistik över trafikolyckor som refererades i DN i går. Att cyklister utgör nästan hälften av alla som skadas allvarligt i trafiken är på sätt och vis en rätt given följd av att fler väljer det fordonet. I cykelstaden Lund är andelen hela 78 procent. Och det är förstås inte för att det är farligare att cykla där än i Stockholm eller Göteborg, utan för att fler gör det.

Enligt samma logik skulle mindre cyklande leda till färre skador. Men att cykla är alltjämt mer sunt än osunt för individen, omgivningen och klimatet. Det är dessutom det transportsätt som vid sidan av att gå kräver minst yta i våra redan trånga storstäder. Ju fler som cyklar, desto bättre kan både kollektivtrafik och privatbilism flyta. Även bilister vinner på att det görs enklare och säkrare att cykla och gå.

Attityderna varierar mellan olika kommuner och olika politisk ledning. Den som trampar runt i Stockholm blir snabbt varse hur trafiken är planerad efter bilismen. Cykelfält kan helt plötsligt bara upphöra mitt på en flerfilig, rejält trafikerad gata. På exempelvis Vasagatan hänvisas cyklister till en målad – men inte upphöjd – sträcka mitt emellan två hårt trafikerade filer. Är det den vägen man ska råda sin 12-åring att ta till skolan?

Annons:

I de cykelfält som finns är det mer regel än undantag att bilar parkerats. Alltså måste tvåhjulingarna ändå ut i bilfilerna eller upp på trottoarerna.

Stockholmspolisen har nyligen aviserat en offensiv mot cyklister som begår trafikbrott. Man hade kunnat önska att staden i stället planerat en p-botsoffensiv mot alla bilister som gör det svårare för cyklande att ta sig fram och som kanske gör att någon väljer trottoaren. Om man är ute med barn är det ofta enda alternativet. Det är inte lagligt. Men i valet mellan lagöverträdelser och att riskera barnets liv är det förstnämnda naturligt för varenda vettig förälder.

Man skulle önska sig en stadsplanering som gör det möjligt för cyklande familjer att följa lagen utan att utsätta sina barn för livsfara.

Det ständiga bilperspektivet, att cyklister och gående är andra klassens trafikanter, gör sig påmint även på andra sätt.

Som under vintern när isbelagda cykel- och gångbanor tillåts ligga oplogade i dagar, medan det vanligtvis inte ens handlar om timmar innan bilvägarna röjs. Det kan till och med vara så att cykel- och gångbanor får tjäna som avstjälpningsplats för den snö man plogat bort från vägarna.

Flera trafikljus reagerar inte för cyklister. En biltom måndagsnatt kan man behöva välja mellan att åka mot rött eller vänta på att det kommer en bil. Åtskilliga gator som enkelriktats skulle kunna tillåta dubbelriktad cykling, om det bara funnits någon som förutom bil också tänkt cykel.

Skillnaden mellan Stockholm och Köpenhamn är gigantisk. I den danska huvudstaden avskiljs såväl gående som bilar från cyklarna genom olika höjd i respektive fält. Alla tre trafikkategorierna har sitt utrymme och behöver inte komma i vägen för varandra. De incidenter, okvädingsord och fula tecken som är vardag i Stockholmstrafiken är undantag i Danmark. Med tre olika fält reduceras konfliktytorna.

Man kan fråga sig vad det skulle kosta att bygga samma trafiksäkerhet i Sverige som man gjort i Danmark. Och den frågan är verkligen inte ointressant. Men det är inte heller uppgiften om att landstingets vårdkostnader för dessa cyklister under 2010 uppgick till 161 miljoner kronor.

Och då är inte kostnaderna för dödsfall, invaliditet, arbetsoförmåga och lidande som i varierande grad drabbar 3.000 cyklister per år inräknade. Och liv har som bekant också ett värde.

Kommentarer (28)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

stralning-1000
Foto:TT/AP

 Kärnkraftskatastrofer. ”Inte på grund av radioaktiviteten utan stressen.”

banan
Foto:Alamy

Fartkamerans bild visar tydligt hur mannen äter en banan.  ”Har inte ätit banan på över två år.” 13  5 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

larare-1000
Foto:Emma Eriksson

 Flera tusen tjänster är vakanta. ”Det är ett allvarligt läge, helt klart.” 65  6 tweets  59 rekommendationer  0 rekommendationer

Söker med ljus och lykta efter behöriga lärare.  Inför höstterminen.

Annons:
cecil-1000
Foto:AP

Vill få amerikanen som sköt lejonet Cecil utlämnad.  Till Zimbabwe. 1108  6 tweets  1102 rekommendationer  0 rekommendationer

guillou-288
Foto:DN

 Har själv skjutit lejon i Afrika. Sågar tandläkaren Walter Palmer för hur Cecil dog. 1778  70 tweets  1707 rekommendationer  1 rekommendationer

 Stor uppståndelse. Har satt strålkastaren på jaktturismen i Afrika. 86  3 tweets  82 rekommendationer  1 rekommendationer

Nu har New Horizons skickat den sista bilden tillbaka till jorden.  2019 slås kameran på nästa gång. 16  9 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

pluto
Foto:TT/Nasa
Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: