Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Ett slag i luften för klimatet

Other: Magnus Bard

DN 16/3 2017. Flyget blir dyrare. Men regeringens dimridåer förändrar inte det faktum att det snart blir ännu dyrare att driva företag.

Det är billigt att flyga men dyrt att anställa i Sverige. Därför var det välmenande förslag som finansmarknadsminister Per Bolund (MP) presenterade på onsdagen. Regeringen går nu vidare med sin flygstolsavgift och sänker samtidigt kostnaden för vissa arbetsgivare. Men i praktiken uteblir den gröna skatteväxlingen. Varken klimatet eller jobben hjälps när Socialdemokraterna slänger åt Miljöpartiet ett köttben.

Misslyckandet med flygskatten ska visserligen inte skyllas bara på svenska politiker. Sedan fem år tillbaka ingår europeiska resor i EU:s utsläppssystem, med tak och tillhörande handel med utsläppsrätter. Problemen är flera. EU-begränsningarna är för svaga, utsläppen har blivit för billiga och flyget slipper dessutom betala för sina höghöjdseffekter.

Uppe i atmosfären kan avgaserna ha tvåfaldig växthuseffekt. Att inte beskatta flyget är därför dubbel galenskap.

Men regeringens förslag, som nyligen har utretts och ska sjösättas nästa år, är för den skull inte höjden av snillrikhet. Internationella regler hindrar en bränsleskatt, vilket är synd. Lösningen har därför blivit en passageraravgift i tre nivåer: En för inrikes resor, en för europeiska och en för långflygningar. Men eftersom kostnaden inte står i direkt proportion till utsläppen kvittar det egentligen hur utformningen har blivit. Avgiften stimulerar varken effektiviseringar eller övergång till förnybara bränslen. Det är den verkliga nackdelen.

Per Bolund har viftat bort kritiken – klart att branschen gnäller över en ny skatt. Miljöminister Karolina Skog uttalade sig nyligen i SVT om remissvaren: "Det är väldigt spridda bilder men sammantaget balanserat."

Det är att bagatellisera invändningar från viktiga remissinstanser. Bland andra Riksrevisionen, Statskontoret och Konjunkturinstitutet har ifrågasatt klimatnyttan med regeringens flygskatt. De är inga särintressen. Även i regeringens egen utredning står för övrigt att läsa: följden av den nya skatten kan i värsta fall bli ökade utsläpp. Avskräcker inte det en miljöpartist? Eller är det regeringens klimatpolitik att spela roulett med utsläppen?

Haken är återigen EU:s utsläppshandel. Den fungerar som ett slutet system. Vrider man åt kranen för svenskt flyg öppnas den för polska kolkraftverk. På politiker och debattörer kan det ibland låta som att den som påpekar detta ägnar sig åt hårklyverier. Men EU:s klimatpolitik är i högsta grad verklighet och avgör utsläppsminskningarna vad än nationella regeringar vill ge sken av.

En flygskatt med riktig klimateffekt hade därför behövt utformats på ett annat vis. Dels hade regeringen kunnat sikta in sig på långresorna, som inte omfattas av det gemensamma europeiska systemet. Dels hade man kunnat tvinga bolagen att köpa utsläppsrätter för att kompensera alla flygresors höghöjdseffekter. Det hade varit fingerfärdigt.

Eftersom passageraravgiften införs 2018 kan Miljöpartiet bocka av ett vallöfte. Men som klimatreform är det ett slag i luften.

Finansminister Magdalena Andersson (S) var frånvarande på onsdagens presskonferens. Möjligen inte av en slump. Hon var en rasande kritiker av alliansens nedsatta arbetsgivaravgifter, som nu alltså återuppstår i rödgrön tappning. Det är småföretag som ska få rabatt när de rekryterar sin första anställda. Lättnaden är tänkt att gälla ett år och ska delas ut i enlighet med ett föga överskådligt regelverk.

Att kalla det grön skatteväxling är magstarkt. En avgiftssänkning som ger få nya jobb byts mot en flygskatt som inte minskar utsläppen. I kronor och ören handlar det om knappt 2 miljarder som sägs slussas från flyget till småföretagarna.

Denna omfördelning är dessutom en dimridå. Parallellt med flygskatten och jobbrabatten förbereder regeringen nämligen skärpningar av de så kallade 3:12-reglerna. Det låter tekniskt – är det också – men följderna kommer att bli högst kännbara för just småföretagen. Magdalena Anderssons förslag beräknas öka skattetrycket på företagen med omkring 5 miljarder kronor.

Man kan inte ägna sig åt grön skatteväxling bara en dag under en hel mandatperiod. Varje beslut på finansdepartementet påverkar hur människor agerar. Hur ekonomin utvecklas. Vilka aktiviteter som stimuleras och vilka som missgynnas.

Flyget blir dyrare nästa år. Men regeringens illusionsnummer förändrar inte det faktum att det blir ännu dyrare att driva företag.

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.