Trafiken i Stockholm

Lång dags färd mot Nacka

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Det är glädjande att Stockholms läns landsting och de tre kommunerna Stockholm, Nacka och Värmdö är överens om att de vill se en förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka.

Det är glädjande att Stockholms läns landsting och de tre kommunerna Stockholm, Nacka och Värmdö är överens om att de vill se en förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka.

Men det finns inte många siffror i gårdagens pressmeddelande om ”klartecken för t-bana till Nacka”. Den enda prisuppgiften är att förstudien beräknas kosta 20 miljoner kronor. Denna förbinder sig landstinget, Stockholms stad och Nacka kommun att finansiera gemensamt.

Nog är det en början. För ett projekt vars totala kostnader tidigare beräknats till mellan 11 och 16,5 miljarder kronor är det dock inte helt övertygande att de som säger sig ha gett klartecken tillsammans står för 20 miljoner.

Annons:

I bästa fall är det mer än en tusendel. Fast säker kan man inte vara med tanke på att kraftiga fördyringar är mer regel än undantag i stora, komplicerade infrastrukturprojekt.

Så frågan är: Hur ska de övriga 99,9 procenten av kostnaderna för hela projektet säkras?

Lite småaktigt kanske att en dag som denna efterlysa sådana svar. Stockholm växer i rasande takt och behöver verkligen bygga ut kollektivtrafiken. Att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, som så sent som för ett år sedan avfärdade en tunnelbane- utbyggnad som något mycket avlägset, nu ställer sig bakom blå linjen till Nacka är självklart positivt.

Den partipolitiska polariseringen av trafikfrågorna med t-banekramande socialdemokrater på ena sidan och spårvägsmissionerande moderater på den andra, har inte alls varit bra för regionen. Så svårt som det är att snickra ihop hållbara trafiköverenskommelser i Stockholm krävs ett stort mått av både prestigelöshet och kompromissvilja.

I sak är det dessutom absurt att utmåla något transportslag som överlägset de andra. För att kunna tillgodose de skiftande behov som finns i en modern storstad krävs en kombination av snabb trafik med hög kapacitet och finmaskigare nät av kollektivtrafik med tätt mellan hållplatserna. Vad som ska anläggas under jord eller i gatuplanet och om man ska låta trafiken bli spårbunden eller gå på gummihjul är praktiska frågor som måste avgöras från fall till fall.

Busslinje 4 har så många resande att det finns starka skäl att ersätta den med en mer kapacitetsstark spårvagn. Eftersom Stockholm är en relativt liten storstad kommer vi under överskådlig tid inte att ha underlag för någon kraftig utbyggnad av tunnelbanan. Men det nät vi har behöver på vissa ställen kompletteras.

Att börja med utbyggnaden till Nacka vore helt rätt. Ett skäl är naturligtvis att det där finns ett relativt stort underlag. Om denna del av regionen förses med tunnelbana skapas också förutsättningar för nya bostadsområden. Sådana argument skulle dock kunna anföras även för utbyggnad av andra linjer.

Det avgörande argumentet för att prioritera förbindelsen till Nacka är att tunnelbanesystemet som helhet i dag är mycket sårbart. Både T-centralen och Slussen är hårt belastade. Förbindelsen mellan dessa stationer är en flaskhals i systemet.

När tvärbanan byggdes blev den snabbt en succé. En del resenärer kan säkert ha uppskattat att resorna med spårvagn bjöd på fin utsikt. Men det finns också en mer osentimental förklaring: För första gången på flera decennier fick Stockholm en ny förbindelse över vattnet som skiljer regionens norra och södra delar. Den behövdes och fylldes därför snabbt.

Hela regionen skulle vara hjälpt av T-bana mellan Kungsträdgården och Nacka. Men det svåra återstår. Allianspartierna på länsnivån måste visa att de är beredda att driva de långsiktiga trafikfrågorna i tätare dialog med Socialdemokraterna. Och så måste de övertyga sina partikamrater på riksnivå om att staten åter ska engagera sig i huvudstadens trafikpolitik.

Staten bör bidra ekonomiskt. Dessutom visar tidigare erfarenheter att det är först när regeringen engagerar sig som regionens alla aktörer accepterar de nödvändiga kompromisserna.

Resan har bara börjat.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

winiarski_500
Foto:Lotta Härdelin DN:s Michael Winiarski analyserar den pågående operationen i skärgården.

 Michael Winiarski: Händelsen påverkar säkerhetspolitiska läget. 282  33 tweets  249 rekommendationer  0 rekommendationer

 Klädd i svarta kläder. Sågs vada i vattnet utanför Sandön i Stockholms skärgård. 1352  306 tweets  1038 rekommendationer  8 rekommendationer

vad_144102
Foto:Privat
ubatgrafik_500
Foto:Nicklas Thegerström

 Detta har hänt: Allt om ubåtsjakten i skärgården på fem minuter. 12  9 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

concord_144102
Foto:Nicklas Thegerström

 Appstore. Fartygsspårningsappen Marinetraffic Ships & Wind ny etta. 92  17 tweets  72 rekommendationer  3 rekommendationer

Fiskpinne-skargard-500
Foto:Lotta Härdelin

 Bildspecial: Jakten i skärgården. Se Lotta Härdelins bilder från jakten.

Ryska författaren Arkadij Babtjenko om hur han övervakades i Stockholm.  Kulturdebatt. 42  6 tweets  36 rekommendationer  0 rekommendationer

Babtjenko144
Foto: Benkt Eurenius
Annons:
AdolfEichmann244
Foto: REX/ITV

Adolf Eichmann var ingen osjälvständig ­tjänsteman som ”bara” lydde order.  Ny omskakande bok. 44  11 tweets  31 rekommendationer  2 rekommendationer

 Fotbollsspelaren gjorde flera volter efter målet. Men landade illa.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: