Trafiken i Stockholm

Lång dags färd mot Nacka

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Det är glädjande att Stockholms läns landsting och de tre kommunerna Stockholm, Nacka och Värmdö är överens om att de vill se en förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka.

Det är glädjande att Stockholms läns landsting och de tre kommunerna Stockholm, Nacka och Värmdö är överens om att de vill se en förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka.

Men det finns inte många siffror i gårdagens pressmeddelande om ”klartecken för t-bana till Nacka”. Den enda prisuppgiften är att förstudien beräknas kosta 20 miljoner kronor. Denna förbinder sig landstinget, Stockholms stad och Nacka kommun att finansiera gemensamt.

Nog är det en början. För ett projekt vars totala kostnader tidigare beräknats till mellan 11 och 16,5 miljarder kronor är det dock inte helt övertygande att de som säger sig ha gett klartecken tillsammans står för 20 miljoner.

Annons:

I bästa fall är det mer än en tusendel. Fast säker kan man inte vara med tanke på att kraftiga fördyringar är mer regel än undantag i stora, komplicerade infrastrukturprojekt.

Så frågan är: Hur ska de övriga 99,9 procenten av kostnaderna för hela projektet säkras?

Lite småaktigt kanske att en dag som denna efterlysa sådana svar. Stockholm växer i rasande takt och behöver verkligen bygga ut kollektivtrafiken. Att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, som så sent som för ett år sedan avfärdade en tunnelbane- utbyggnad som något mycket avlägset, nu ställer sig bakom blå linjen till Nacka är självklart positivt.

Den partipolitiska polariseringen av trafikfrågorna med t-banekramande socialdemokrater på ena sidan och spårvägsmissionerande moderater på den andra, har inte alls varit bra för regionen. Så svårt som det är att snickra ihop hållbara trafiköverenskommelser i Stockholm krävs ett stort mått av både prestigelöshet och kompromissvilja.

I sak är det dessutom absurt att utmåla något transportslag som överlägset de andra. För att kunna tillgodose de skiftande behov som finns i en modern storstad krävs en kombination av snabb trafik med hög kapacitet och finmaskigare nät av kollektivtrafik med tätt mellan hållplatserna. Vad som ska anläggas under jord eller i gatuplanet och om man ska låta trafiken bli spårbunden eller gå på gummihjul är praktiska frågor som måste avgöras från fall till fall.

Busslinje 4 har så många resande att det finns starka skäl att ersätta den med en mer kapacitetsstark spårvagn. Eftersom Stockholm är en relativt liten storstad kommer vi under överskådlig tid inte att ha underlag för någon kraftig utbyggnad av tunnelbanan. Men det nät vi har behöver på vissa ställen kompletteras.

Att börja med utbyggnaden till Nacka vore helt rätt. Ett skäl är naturligtvis att det där finns ett relativt stort underlag. Om denna del av regionen förses med tunnelbana skapas också förutsättningar för nya bostadsområden. Sådana argument skulle dock kunna anföras även för utbyggnad av andra linjer.

Det avgörande argumentet för att prioritera förbindelsen till Nacka är att tunnelbanesystemet som helhet i dag är mycket sårbart. Både T-centralen och Slussen är hårt belastade. Förbindelsen mellan dessa stationer är en flaskhals i systemet.

När tvärbanan byggdes blev den snabbt en succé. En del resenärer kan säkert ha uppskattat att resorna med spårvagn bjöd på fin utsikt. Men det finns också en mer osentimental förklaring: För första gången på flera decennier fick Stockholm en ny förbindelse över vattnet som skiljer regionens norra och södra delar. Den behövdes och fylldes därför snabbt.

Hela regionen skulle vara hjälpt av T-bana mellan Kungsträdgården och Nacka. Men det svåra återstår. Allianspartierna på länsnivån måste visa att de är beredda att driva de långsiktiga trafikfrågorna i tätare dialog med Socialdemokraterna. Och så måste de övertyga sina partikamrater på riksnivå om att staten åter ska engagera sig i huvudstadens trafikpolitik.

Staten bör bidra ekonomiskt. Dessutom visar tidigare erfarenheter att det är först när regeringen engagerar sig som regionens alla aktörer accepterar de nödvändiga kompromisserna.

Resan har bara börjat.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Norr om Alingsås. Planet slog i grantopparna innan det kraschade.

vildsvin-244
Foto:Bengt Eurenius

 En pina för jägarna. Troligen ett kvardröjande resultat av katastrofen 1986 i Tjernobyl. 9  2 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Icloud-500
Foto:AP

 Nätexpertens bästa tips. ”Många vet inte ens vad som lagras i Icloud.” 43  16 tweets  27 rekommendationer  0 rekommendationer

 De vanligaste lösenorden 2013. Dessa bör du undvika. 37  5 tweets  29 rekommendationer  3 rekommendationer

 mInkAt*2§Ig*2eR3åR. Så skapar du lösenordens Fort Knox 39  6 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

Jennifer-Lawrence144
Foto: AP

 100 kan vara drabbade. Jennifer Lawrence en av dem: ”En uppenbar kränkning av privatlivet”. 39  2 tweets  37 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Enligt ryska soldatmödrar. ”Minst 200 ryska soldater ska ha dödats.” 16  8 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

 USA-krav på vapenstöd. För att bekämpa Ryssland. 12  3 tweets  8 rekommendationer  1 rekommendationer

premium  Lärare och elever hugger i. Rustar bombad skola.

 Linjen som går till Arenastaden. 16.000 personer var med och röstade fram färgen. 595  31 tweets  564 rekommendationer  0 rekommendationer

tunnelbanaliten
Foto:TT

Men det återstår betydligt knivigare frågor kring den nya linjen.  Viktor Barth-Kron bloggar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: