Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Lär av vinnarna

Korrekta upphandlingar ger bäst valuta för skattepengarna, oavsett om det gäller vård eller vägar. Offentliga aktörer bör studera de vinstgivande privata för att bli effektivare.

Vägverket beställer nya vägar och ansvarar för driften av det allmänna vägnätet. I fjol betalade verket 8,3 miljarder kronor för drift och underhåll, allt med skattemedel. För att få ut mest möjligt av varje skattekrona handlar man upp tjänsterna i konkurrens.

Vägverket Produktion, sedan årsskiftet bolagiserat under namnet Svevia, är med och bjuder. Men man vinner inte alltid, dock ofta. Stockholms län är uppdelat på tio driftsområden, Svevia har hand om sju av dem. I norra Roslagen sköter Peab vägarna, i västra Södertörn Peab-dottern Stockholm Entreprenad. Mälaröarna har det lilla Ekeröföretaget Närlunda Schakt & Transport hand om.

Förhållandet är detsamma när det gäller investeringar. I fjol var byggbudgeten nära 10 miljarder kronor, uppdelat på en mängd olika projekt. En del drevs av Vägverket Produktion, en del av de stora anläggningsföretagen Peab, Skanska och NCC, ytterligare andra av mindre privata företag.

Drift och investeringar gick alltså på drygt 18 miljarder kronor, Vägverket Produktion omsatte 7,5 miljarder. Men allt arbete gjordes inte åt Vägverket. Nära 40 procent av intäkterna togs in genom uppdrag åt andra beställare, till exempel kommuner.

Här finns ett litet problem. För Vägverket Produktion/Svevia är inte lika effektivt som de privata konkurrenterna. Medan de privata företagen – allt enligt Vägverkets årsredovisning – gav en avkastning om runt 5 procent på vägarbetena så nådde den statliga verksamheten bara 2,1 procent. Man tävlar genom att med skattepengar i ryggen dumpa priserna, för 2,1 procent i vinst är inte en hållbar nivå.

Ändå vinner Svevia en minoritet av upphandlingarna räknat i kronor. Slutsatsen är given, de privata företagen klarar över lag att ge skattebetalarna fördelaktigare anbud och dessutom ägarna vinst (som beskattas av staten). Väl skötta upphandlingar skapar bara vinnare.

Än asfaltskartellen då, var inte det att stjäla från skattebetalarna? Jo. Och de skyldiga deltagarna är dömda. En av dem var Vägverket Produktion. Offentligt ägande är varken en garanti för hederlighet eller effektivitet.

Det gäller vägar. Det gäller städning, IT-system och kontorsmöbler. Staten och kommunerna är enormt stora köpare av dessa tjänster och varor. Men det är sällan någon med darr på rösten förfasar sig över att städfirmorna, dataföretagen eller skrivbordstillverkarna gör vinst på skattebetalarnas bekostnad. Inte ens när vi kommer till läkemedelsföretag – mediciner och förbrukningsartiklar subventionerades med drygt 20 skattemiljarder i fjol – uppstår diskussion om vinst på medborgarnas bekostnad.

När det gäller skola, vård och omsorg är debatten dessvärre en annan. Verksamhet ställs mot vinst. Men upprördheten borde inte gälla att företag tjänar på att bedriva god undervisning, ge kvalitativ sjukvård och bra omsorg – den borde gälla att offentliga utförare inte klarar av att hushålla med våra skattemedel.

I stället för att klaga på vinsterna borde politiker och offentliganställda studera hur de privata alternativen lägger upp sitt arbete och låta sig inspireras. Allt för att ge mest och bäst verksamhet för skattepengarna.

Sedan har det hänt att ett landsting eller en kommun sålt en vårdcentral eller skola för billigt. Sådana misstag ska vi också dra lärdom av. Men det är en helt annan historia.

DN

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.