Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Midsommarnattsmardröm

De uteblivna lönerna är ytterligare ett hårt slag mot Saab Automobiles anställda. Företagsledningen och Victor Muller har inte tagit sitt ansvar.

Som om inte själva beskedet var nog är tidpunkten en av de värsta tänkbara.

Saabs anställda blir inte bara snuvade på sin lön. Det sker dessutom vid midsommarhelgen, strax före semestern. Och därmed klingar ekot från ett tidigare dråpslag för den plågade personalen: Den 18 december 2009, sex dagar före julafton, beslöt General Motors att lägga ned Saab Automobile.

Vad som utspelas i Trollhättan är allt sorgligare att följa. Löner brukar vara det sista som ett havererande företag slutar betala. Analytikerna är djupt skeptiska till företagets framtid, facket IF Metall är berett att försätta sin arbetsgivare i konkurs, underleverantörerna får fortfarande inga pengar och fabriken står stilla.

En Timbrorapport visade i veckan att de flesta svenskar saknar ekonomiska buffertar i form av eget sparande och är tvungna att leva från lön till lön. I medierna vittnar Saabs anställda nu om just detta; lönen uteblir men inte räkningarna, en enda utebliven månadsbetalning kan slå sönder hela familjeekonomin.

Och i toppen sitter Victor Muller. Han sitter där inte för att han var det bästa alternativet för Saab Automobile, utan det enda. Hittills har hans största insats för sina anställda bestått i upprepade löften om att ett intensivt arbete pågår för att hitta nya stenar att vända på.

Som den holländske journalisten Robert van der Oever uttryckte saken till Dagens Industri vid Spykers stämma i maj: ”Det är ett mönster som upprepar sig. Victor Muller lovar saker som sedan inte visar sig inträffa.”

Mullers informationsstrategi har inte bättrat på Saab Automobiles rykte. Inte heller har den gagnat de anställda – tvärtom. Beskeden har antingen varit obefintliga eller motstridiga. De har ingett nytt hopp, som sedan obarmhärtigt släckts.

Den här gången
fick personalen beskedet om den uteblivna junilönen antingen i mejl eller i medierna. Enligt Saabs informationsansvariga Gunilla Gustavs visste inte företaget förrän sent på onsdagkvällen att kassan var för tom för att täcka lönerna. Först på tisdag hålls ett informationsmöte med de anställda. Och vilka är de konkreta beskeden nu? Jo, att det intensiva arbetet pågår och fler stenar ska vändas.

Men fortfarande finns det folk som tror på Muller. Christer Palm, ordförande i underleverantörernas organisation Fordonskomponentgruppen, säger till DI att han hoppas på Mullers ”magiska pennstreck” och ”kanin ur hatten” som tänkbar utväg.

Övernaturliga lösningar på konkreta problem – är Saab Automobile en biltillverkare eller en sekt? Frågan är om det är möjligt för ett företag att sjunka djupare än att omvärlden börjar hänvisa till magi som enda räddning.

Victor Mullers omvittnade förmåga att charma sin omgivning har också fungerat på högre nivå. Jöran Hägglund, tidigare statssekreterare hos Maud Olofsson och förhandlare om Saab, trodde ännu i april på holländaren: ”Jag kan bara betrakta det utifrån, men min erfarenhet är att Victor Muller inte ger sig förrän han löst det”, sade han då till DI.

Däremot är det
skönt att se hur näringsminister Maud Olofsson höll huvudet kallt under gårdagens presskonferens, då hon betonade att det fortfarande är Saab Automobile och Victor Muller själva som ansvarar inför sina anställda.

Regeringen har inte haft en lätt sits. Om den tagit sin hand från Saab hade kritiken inte minst från oppositionen varit obarmhärtig, om den lovat generösa stöd hade skattepengarna varit i stor fara.

Regeringen har valt en rimlig väg, att avstå från vidlyftiga löften och i stället ge Muller förutsättningar att hålla sina.

Men frågan är nu om regering, analytiker och medier ändå varit för naiva i sin syn på Victor Muller. Det är mycket som talat emot att han skulle lyckas. Saab Auto­mobile har inte gått med vinst på åratal, gamla bilföretag med välkända märken ligger som vrak längs motorvägen, Muller har en lång historia av usla affärer, kineser kommer och går från Trollhättan och de enda som verkligen tycks tro på Saab är Muller själv och hans vän Vladimir Antonov.

Kanske drivs synen
på Victor Muller av önsketänkande. Saab är svensk industrihistoria. Men om det värsta skulle ske och bolaget går under måste man sorgset konstatera att det gör det på ett sätt som är oerhört tidstypiskt, med en entusiastisk kapitalist i skräddarsydda kostymer, omgiven av ryska och kinesiska affärsmän.

En vanlig filmklyscha är att en desperat grupp människor skeptiskt vänder sig mot den ensamme hjälten och ställer frågan ”Hur vet vi att vi kan lita på dig?”

Svaret är alltid detsamma: ”Ni har inget annat val.”

Men ett val finns alltid. Man kan vända ryggen åt den påstådda frälsaren och se sanningen i vitögat.

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.