Alltför snälla omdömen motverkar sitt syfte

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Fördomar smyger sig ofta på oss när vi inte är beredda och rädslan plötsligt tar över. Men ibland kan även en rädsla för fördomar spela oss spratt.

I en artikel i tidskriften The Atlantic berättas om ett forskningsexperiment där lärare fått bedöma en illa skriven uppsats.

Annons:

En del av dem har fått informationen att eleven är vit, andra att han är svart och en tredje grupp att han har latin­amerikanskt ursprung.

Alla tre lärargrupperna har också getts intrycket att den rättade uppsatsen och lärarens kommentarer ska skickas till eleven. Stavfel och grammatik rättades på samma sätt oavsett vad läraren fått för information om elevens bakgrund. Däremot bedömdes mer subjektiva aspekter som idéinnehållet och textens uppbyggnad snällare av de lärare som fått höra att eleven var svart eller av latinamerikanskt ursprung.

Forskarnas hypotes var att lärarna var måna om att inte visa sig fördomsfulla men i praktiken kom att överkompensera och positivt särbehandla elever från en minoritetsgrupp.

Man kan dock tänka sig andra mekanismer som drar i samma riktning. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. Den ska se till att alla elever, oberoende av bakgrund ges en god kunskapsgrund. Innebörden är inte att alla ska behandlas exakt lika utan att alla ska ges lika goda förutsättningar att växa.

Härifrån är steget inte långt till tanken: De svagaste behöver mer uppmuntran än andra och tydligare bekräftelse av att de har förmågan att klara skoluppgifterna.

Att få alla elever att känna sig sedda är självklart något positivt. Problemet är att strävan att uppmuntra ”de svaga” kan leda till att den återkoppling eleverna får är så snäll att den blir missvisande. Om eleverna litar på lärarens alltför okritiska omdömen har de invaggats i falsk trygghet i stället för att få hjälp att övervinna sina svårigheter. Om eleverna tvärtom genomskådar bedrägeriet har de fått en bekräftelse på att lärarna verkligen inte tror på deras förmåga.

En enklare och i längden sannolikt mer hållbar strategi är att de vuxna i skolan är tydliga med att bedömningarna kommer att vara strikta och helt baserade på elevernas prestationer.

Om eleverna genomskådar bedrägeriet har de fått en bekräftelse på att lärarna verkligen inte tror på deras förmåga.

Kommentarer (3)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

gyllene_puff
Foto:AFP

 Skrämt hela stadsdelar. I morgon inleds rättegången mot Gyllene Gryning. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

finland288
Foto:AP

 Förhandsrösterna har räknats. 4,5 miljoner finländare går till val. 3  3 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN på plats i Helsingfors. ”Nu är man besviken på regeringen.”

 I regeringen sedan 1979. Orolig valspurt för Svenska folkpartiet 37  14 tweets  23 rekommendationer  0 rekommendationer

medelhavet1000
Foto:Google Maps, Reuters

 700 befaras döda. ”En av de största tragedierna på Medelhavet.” 400  10 tweets  389 rekommendationer  1 rekommendationer

 EU:s utrikesministrar i krismöte. Migrationspolitiken högst på agendan.

flyktingpress
Foto:Reuters

 DN:s Peter Loewe på Sicilien. Ström av flyktingar som korsar havet i livsfarliga båtar. 22  8 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

 Röda korset: Fler säkra och legala vägar in i Europa behövs. 29  24 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
isframryckning
Foto:AP

 Skjuter och skär halsen av dem. Förstör flera kristna kyrkor i nya filmen. 16  9 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

 Historiker om terrororganisationen. De brutala metoderna förskräcker. 1694  68 tweets  1623 rekommendationer  3 rekommendationer

 Ny krönika från Top Gear-Clarkson. Jeremy Clarkson fick ett besked av läkaren – som var felaktigt.

clarkson488
Foto:AFP
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: