Alltför snälla omdömen motverkar sitt syfte

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Fördomar smyger sig ofta på oss när vi inte är beredda och rädslan plötsligt tar över. Men ibland kan även en rädsla för fördomar spela oss spratt.

I en artikel i tidskriften The Atlantic berättas om ett forskningsexperiment där lärare fått bedöma en illa skriven uppsats.

Annons:

En del av dem har fått informationen att eleven är vit, andra att han är svart och en tredje grupp att han har latin­amerikanskt ursprung.

Alla tre lärargrupperna har också getts intrycket att den rättade uppsatsen och lärarens kommentarer ska skickas till eleven. Stavfel och grammatik rättades på samma sätt oavsett vad läraren fått för information om elevens bakgrund. Däremot bedömdes mer subjektiva aspekter som idéinnehållet och textens uppbyggnad snällare av de lärare som fått höra att eleven var svart eller av latinamerikanskt ursprung.

Forskarnas hypotes var att lärarna var måna om att inte visa sig fördomsfulla men i praktiken kom att överkompensera och positivt särbehandla elever från en minoritetsgrupp.

Man kan dock tänka sig andra mekanismer som drar i samma riktning. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. Den ska se till att alla elever, oberoende av bakgrund ges en god kunskapsgrund. Innebörden är inte att alla ska behandlas exakt lika utan att alla ska ges lika goda förutsättningar att växa.

Härifrån är steget inte långt till tanken: De svagaste behöver mer uppmuntran än andra och tydligare bekräftelse av att de har förmågan att klara skoluppgifterna.

Att få alla elever att känna sig sedda är självklart något positivt. Problemet är att strävan att uppmuntra ”de svaga” kan leda till att den återkoppling eleverna får är så snäll att den blir missvisande. Om eleverna litar på lärarens alltför okritiska omdömen har de invaggats i falsk trygghet i stället för att få hjälp att övervinna sina svårigheter. Om eleverna tvärtom genomskådar bedrägeriet har de fått en bekräftelse på att lärarna verkligen inte tror på deras förmåga.

En enklare och i längden sannolikt mer hållbar strategi är att de vuxna i skolan är tydliga med att bedömningarna kommer att vara strikta och helt baserade på elevernas prestationer.

Om eleverna genomskådar bedrägeriet har de fått en bekräftelse på att lärarna verkligen inte tror på deras förmåga.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

rysk_500
Foto:AP

 Förslag i duman: Privatarmé ska slåss för ryska värderingar.

lappalainenpuff
Foto:Fredrik Funck

Tomas Lappalainen menar att åldersdiskrimineringen i Sverige är särskilt otäck.  ”På väg mot döden.” 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 70 är det nya 60. Inte samma sak vara äldre nu som det var förr. 420  31 tweets  387 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
loverboy_500
Foto:Polisen

 De är unga, fattiga och kära. Många kvinnor offer för ”loverboysyndrom”. 69  18 tweets  51 rekommendationer  0 rekommendationer

löfven
Foto:Roger Vikström/TT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: