Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ledare

Lärarna kan inte göra allt på egen hand

Applåderna borde bytas ut mot den självklara motfrågan: så vad har ni sysslat med fram till nu? Det var Alex Schulmans budskap efter att en lärares inlägg om att han fått nog av elevernas beteende fått stor spridning.

Man kan inte förvänta sig något annat än att det går dåligt för svensk skola när lärare applåderas för att säga att de ”från och med nu” inte kommer att tillåta att elever kommer för sent, struntar i läxor och tillbringar lektionerna på Facebook, menade kolumnisten.

I stället för att rikta sin besvikelse mot eleverna borde lärarna pudla, tyckte Schulman: ”Vi är hemskt ledsna. Vi har tappat greppet, vi har inte varit tydliga mot eleverna. Vi har låtit dem göra lite vad som helst. Det är klart de blir förvirrade, de är ju bara barn. Det är vårt ansvar att sätta regler för barnen, inte deras.”

Med tanke på denna mycket principfasta – och rimliga – linje är hans senaste kolumn, ett försvarstal för curlingföräldern, en aning förvånande (Aftonbladet 14/2). För lika förbannad som han är på ängsliga lärare som inte sätter ner foten, lika upprörd blir han över att andra inte låter föräldrar vara ängsliga.

Lärare borde vara hårda, föräldrar snälla.

Schulmans inställning är på många sätt ett koncentrat av vår tid: Alla har vi skyhöga krav på att lärare ska göra underverk. Det är upp till dem att få Pisa-resultaten att vända. Eleverna ska prestera utan att känna sig för pressade, lära sig att tänka kritiskt utan att för den sakens skull vara för kritiska mot auktoriteter, och inte minst: få höga betyg.

Annars blir curlingföräldrarna besvikna.

Det var också besvikelse som präglade Schulmans första inlägg: ”Det är inte konstigt att det går illa för skolan, om det finns lärare som först tillåter barnen att bete sig hur de vill och sen besviket beklagar sig och ropar: ’Titta! De beter sig hur de vill’”, suckar han i sin kolumn.

Men samma slutsats borde dras om barnens föräldrar. Det är inte konstigt att resultaten sviker om föräldrar först tillåter barnen att bete sig lite hur de vill, och sedan förvånas när de beter sig likadant i klassrummet.

För att det ska bli ett skifte i svensk skola är det inte bara lärarna som måste ta ansvar. Nog skulle våra lärare få lättare att göra sitt jobb om de kunde ägna mindre tid och energi åt att uppfostra barn, och mer åt att undervisa.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.