Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ledare

Polisens uppgift är inte att vara älskad

Polisen borde spendera färre kronor på att framstå bra, och fler på att faktiskt bli bättre. Det skriver Amanda Björkman.

Jag ber om ursäkt för bilden, sade nyligen en fackpamp som svar på skandalrubriker. Det var inte en ursäkt för att fel har begåtts, utan för att alla fått insyn i dramat – det var inte avsikten.

Samma tendens syns när polisens arbete nu granskas. Alltför ofta tycks myndighetens varumärke hamna i fokus på bekostnad av brottsoffren.

I fredagens DN visade Lasse Wierup att polisen inte länge nöjer sig med att använda sina omkring 200 kommunikatörer. Förra året tecknades även ett kontrakt med pr-byrån Prime som ska bidra med tjänster för 25 miljoner kronor över en treårsperiod.

Sedan början av november har tjänster för 4,1 miljoner fakturerats till ett pris på mellan 850 och 1 590 kronor i timmen.

 

Polisen borde spendera färre kronor på att framstå som bra, och fler på att faktiskt bli bättre.

 

I ett läge när polisen är hårt pressad av terrorhot, flyktingkris och en stor omorganisering väljer man alltså att lägga 25 miljoner kronor på smink.

Flera steg har tagits i samma riktning. I ett internt dokument som Wierup tidigare har berättat om slås fast att ”polisens kommunikation ska bidra till att upprätthålla och stärka förtroendet för polismyndigheten”.

En verksamhet som vill upprätthålla ett förtroende har två alternativ. Antingen ser man till att förbättra verksamheten, och förtjäna förtroendet, eller så förmedlar man en bild som åtminstone ger sken av framsteg. Polisen tycks alltför ofta välja det senare.

I höstas visade Hanne Kjöller på ledarplats hur polisen manipulerat statistik om anmälda brott för att få arbetet att framstå som mer effektivt (12/10). Samma tendens syns i polisens beslut att sekretessbelägga allt flyktingrelaterat arbete.

Strategin är vågad. En myndighet som är så mån om sitt varumärke att den undanhåller fakta kommer snart inte att känna till sina egna brister. Och utan kunskap om vad man gör för fel går det heller inte att rätta till dem.

Att låtsas vara handlingskraftig medför på sikt stora risker. Inte minst i termer av förtroende.

Polisen borde spendera färre kronor på att framstå som bra, och fler på att faktiskt bli bättre.