Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Ge eleverna studiero

Vill man vända utvecklingen i skolan måste lärarna återfå kommandot över sin arbetsplats, skriver Erik Helmerson.

På Studieförbundet näringsliv och samhälle, SNS, hölls seminarium om skolan. Rubriken löd ”Hur stödja skolor i utsatta områden” och ryggraden utgjordes av en ny rapport om ett Skolverksprojekt.

Där slogs fast att kompetenshöjande insatser för lärare, som handledning, coachning och fortbildning, kan ge bra utdelning för elever i skolor med låga kunskapsresultat. De undersökta eleverna fick bättre resultat i engelska och svenska som andra språk. Vad gällde matematik och antal elever som uppnådde gymnasiebehörighet syntes inga effekter.

Och så visades kurvor där man mycket riktigt kunde skönja en ökning. Men det slående var inte hur stor eller liten den var. Snarare hur långt efter eleverna i de studerade skolorna låg jämfört med andra elever – både före och efter Skolverkets projekt.

Det är en värld som skiljer.

Nog är det bra att coachning och fortbildning av lärare ger resultat. Men det går inte att komma ifrån känslan att det är som att stoppa en skogsbrand med vattenkanna.

Nyligen visade en rapport från Lärarnas riksförbund att närmare en fjärdedel av lärarna utsatts för till exempel hot, våld och sextrakasserier på jobbet. Samtidigt har nästan 40 procent blivit hotade med att bli anmälda av elever eller föräldrar.

Det tycks lättare för stökiga elever att få till åtgärder mot läraren än för läraren att få stopp på stöket.

Samtidigt uppger var tredje elev att de berövas sin studiero; ambitiösa elever (särskilt flickor) används som krockkuddar mellan bråkiga elever (särskilt pojkar). Kanske betyder detta att någon klyfta minskar – synd bara att det går ut över de elever som vill göra sitt jobb och ta ansvar för sin framtid.

Den svenska skolan har reformerats sönder under årtionden. Vi rasar i Pisaresultat. Detta beror delvis men långt ifrån bara på antalet nyanlända elever – bland de med svensk bakgrund har resultatet också fallit dramatiskt.

Vill man vända på denna svarta utveckling är ett bra första steg att lärarna tillåts ta kommandot över sin egen arbetsplats. Man måste kunna åtgärda stökiga elever utan att okynnesanmälas bara man höjer rösten.

I sin skuggbudget anslår Liberalerna 150 miljoner kronor för en ”ordningskommission”. Tanken måste väl inte vara fel men låter samtidigt yrvaken som en nia på veckans första mattetimme. Hallå – i åtta år hade ni chansen att fixa det här.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.