Ledare

Erik Helmerson: Lillebror – bli aldrig som jag

Det var sorglig läsning på tisdagens DN Debatt. Finland, menade forskaren Gabriel Heller Sahlgren, är inte nödvändigtvis det skolföredöme vi trott. Landets goda Pisaresultat handlar snarare om var det befinner sig på utvecklingskurvan.

En del av resonemanget kan sammanfattas så här: Finland utvecklades sent till modern industri- och välfärdsnation. Eftersom minnena av misären levde kvar längre hos finska barn och föräldrar än i många andra länder lade man större kraft på utbildning.

Nu sjunker Finlands Pisaresultat. Orsak, enligt Heller Sahlgren: landet liknar alltmer resten av världen. Det innebär mindre ”traditionell skolmiljö” med starka lärare. Och mer elevstyrda lektioner och ”alltför egalitärt förhållande mellan elever och vuxna”. 1968 kom alltså sent till Finland – men det kom.

Man måste inte ta artikeln som kungsord, en del av slutsatserna har redan fått kritik. Men själv blev jag som sagt sorgsen över bilden av ett Finland vars skolresultat sakta dalar och där risken är att man tar efter helt fel förebilder. Som Sverige.

Den som bäst sammanfattat den svenska respektive finska skolsituationen är Håkan Hellström: ”Lillebror – bli inte som jag när du blir stor”.

Så, Finland. Några enkla råd:

Se till att ”katederundervisning” inte blir ett skällsord, läraren måste få avgöra när katedern är den bästa plattformen för undervisning och när den inte är det. Låt era skickliga lärare behålla makten i klassrummet så att den inte erövras av föräldrar och trendpedagoger.

Låt aldrig någon byråkrat inbilla era lärare att deras roll är att indoktrinera eleverna i dagens lättflyktiga politiska trender. I stället handlar deras arbete om att utrusta studenterna med så mycket kunskap och så goda förutsättningar att de kan bilda sina egna, oberoende uppfattningar.

Intala er aldrig att ordning och studiero skulle vara ett uttryck för förlegade, auktoritära hierarkier, i själva verket är de fantastiska verktyg för klassresor. Lås inte fast elever i skolor där de vantrivs, men se även i fortsättningen till att kvalitetsskillnaden mellan skolorna är så liten som möjligt.

Och, inte minst: Bygg inte om alltihop precis hela tiden.