Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ledare

Skolan får underkänt i religionskunskap

Den svenska skolan måste ta religionsämnet mer seriöst.

 

Med en rapport för Timbro beskriver Karin Kittelmann Flensner, lektor i utbildningsvetenskap, interiören från ett antal lektioner i religionskunskap. "Religion hänfördes till en historisk kvarleva som möjligtvis fyllt en funktion förr i tiden men som moderna människor numera klarar sig utan", skriver hon.

Signifikativt för undervisningen i dagens skola är att ateism framställs som det normala, neutrala, och gudstro som något irrationellt och avvikande. Dessutom framkommer en syn på islam som exotiskt och främmande och kristendom som, om något, en mysig krydda i livet som aldrig påverkar den troendes liv förutom vid julafton och något enstaka dop.

Urvalet i rapporten må vara icke heltäckande, vilket Kittelmann Flensner är den första att erkänna. Men situationer som denna är gällande långt utanför klassrummen. Jag dristar mig att påstå att troende människor stöter på dem precis överallt, i alla delar av samhället.

Det finns i Sverige, kanske främst i generationerna födda mellan 1940 och 1980, en syn på religion som något utdöende, obsolet, onödigt. Det sekulärt rationella skulle en dag ta över, och gudstron förpassas till historieämnet.

Signifikativt för dagens skola är att ateism framställs som det normala.

Man kan lugnt säga att den bilden har kommit på skam. Intresset för andlighet växer. Inte minst genom invandringen har sekulära svenskar alltmer kommit i kontakt med människor som tar sin tro på helt annat allvar. Islam är enligt en av lärarna i studien "en inställning till livet, en inställning till hela livet". Och det är ju ofta sant – men att samma sak gäller många kristna – inte minst katoliker och ortodoxa – har inte föresvävat läraren.

En slutsats när man läst Karin Kittelmann Flensner är att den svenska skolan måste ta religionsämnet mer seriöst. Inte för att Gud skulle finnas, utan för att över huvud taget förstå de många människor som har sin gudstro som viktigaste drivkraft i livet. På gott och ont, och omöjligt att önska bort.

Om skolan ska ge redskap att begripa det moderna Sverige går det inte att behandla religion som något som möjligen är aktuellt för mormor och Livets ord men som i civiliserade människors lag gott kan sopas under mattan.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.