Signerat

Färdtjänst: Jobbigt att behöva trängas med andra

Signerat – Susanna Birgersson.

Om det är viktigt att vara på rätt plats vid rätt tid händer det att man tar en taxi – för att slippa oroa sig för eventuella störningar i kollektivtrafiken. Är det lite mindre viktigt planerar man kanske att ta en extra tidig buss för att skapa marginaler för det oväntade. Nu och då kommer man helt enkelt för sent för att tidtabellen inte håller vad den lovar. Det är liksom livet för de flesta av oss.

Färdtjänsten är ett substitut för kollektivtrafiken. Den som på grund av funktionshinder inte kan hoppa på bussen, spårvagnen eller tunnelbanan ska inte behöva vara hänvisad till anhörigas hjälpsamhet och dyra taxiresor. Det är en god ordning och hör till välfärdsstatens mest basala uppgifter: att garantera att alla medborgare oavsett fysiska förutsättningar har möjlighet att besöka vänner och familj, ta sig till arbete eller fritidsaktiviteter, gå på restaurang eller besöka Arbetsförmedlingen.

Det är sådant som våra skattepengar går och bör gå till. Men det är också, just det, skattefinansierat. Den som frekvent utnyttjar färdtjänsten får rejält subventionerade resor ända fram till dörren.

I går rapporterade Ekot att många brukare anmäler sitt missnöje. Det kan gälla bilar som inte dyker upp på rätt tid, otrevligt bemötande från chaufförerna eller samåkning som gör att resan tar längre tid än nödvändigt.

En synskadad kvinna uttryckte irritation över att chaufförerna inte alltid visste hur man skulle ta sig till angiven destination. Ja, det låter jobbigt. Det är också jobbigt om jag någon gång råkar ta fel t-banelinje, eller om bussen kört fast i snömodden och lämnar mig uppgivet väntande på hållplatsen.

Det låter helt enkelt som att färdtjänsten är ganska lik den kollektivtrafik den är tänkt att vara ett alternativ till.

I morgon sänder P1-programmet ”Kaliber” en granskning av färdtjänsten. Utmärkt. Den, liksom alla offentligt finansierade verksamheter, ska förstås granskas. Men de som anser att färdtjänsten ska fungera som en välsmord taxiservice har fått saken om bakfoten. Liksom de som inte inser att otrevligt bemötande ibland reflekterar det egna uppträdandet.