Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Hjärnforskning: Självbehärskning viktigare än fler matteprov

Signerat – Susanna Birgersson.

Har du hört talas om marshmallowtestet? Sätt en fyraåring framför ett bord. Lägg en godisbit framför barnet och säg att det är okej att äta upp den men att om barnet väntar i tio minuter får han eller hon i stället två godisbitar. Vad händer?

James Heckman, Nobelpristagare i ekonomi, utförde det här testet i stor skala. 20 år senare hade de barn som klarade av att vänta i tio minuter bättre utbildning och tjänade mer pengar.

Den amerikanske radiomannen Ira Glass berättar i senaste avsnittet av podradion ”This American life” om forskning kring barns lärande och vad som gör att de lyckas senare i livet; med utbildning, inkomst, relationer och liknande.

Bakgrunden är det amerikanska skolsystemet som är uppbyggt kring nationella prov från mycket tidig ålder. Men forskning visar alltså att icke-kognitiva förmågor som impulskontroll, självförtroende och uthållighet är väl så viktiga för hur livet sedan artar sig.

Problemet är att hjärnan hos barn som växer upp under stökiga förhållanden, kanske med inslag av hot och våld, rent fysiskt formas till att ständigt vara inställd på flykt eller försvar. Det påverkar utvecklingen av de icke-kognitiva förmågorna negativt. Det säger sig självt att det är svårt att lära barn och ungdomar division eller grammatik om deras hjärna är förprogrammerad att hantera konfliktsituationer. Något många lärare kan vittna om.

Den goda nyheten är att icke-kognitiva förmågor kan tränas upp. Genom övningar, mentorskap och ett tydligt budskap om elevens förmåga att ta kontrollen över sin framtid kan hjärnan programmeras om.

Flera av dessa insikter kan nås med bara lite sunt förnuft. Ändå talas det, åtminstone i den politiska debatten om barn och utbildning, alldeles för sällan om mekanismerna bakom personlig utveckling och inlärning. ”Ordning och reda i klassrummet” är nödvändigt, men inte tillräckligt. Ett större fokus på andra förmågor än de som kan mätas i prov och betyg skulle gagna många barn som inte får trygghet och uppmuntran med sig hemifrån. Och i det långa loppet även ge utslag på just prov och betyg.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.