Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ledare

Inga svenska hädelselagar

Mannen som liknade ett gudstjänstutrop vid ett åsneskri åtalades. De som ville skada honom gick fria.

En del minns säkert händelsen. Den nämndes i många större medier, bland annat på dessa sidor. Detta var vad som skedde:

En man i Nyköping väcktes en morgon i slutet av juli 2014 av en muslimsk utomhusgudstjänst. Det var utrop i högtalare som hade stört honom. I förhören berättade han att han arbetat sent och somnat först klockan 3, utropen startade vid 7.30.

Över detta blev han så upprörd att han filmade en kort bit av gudstjänsten och lade upp det på Facebook. Han tillade: "Det här är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen".

Efter kort tid tar han bort posten, men det visar sig att den redan har spritts vidare. Snart står en stor, uppeggad folkmassa utanför hans lägenhet – mellan 100 och 200 personer, enligt polis. Så här säger en polisman i ett så kallat avrapporterings-pm:

"Det finns personer som befinner sig på platsen som vill slå X. Vi i patrullen försöker förklara för personerna på platsen att vi ska gå och prata med X och de ska vänta men så fort vi kommer bort till X som står och väntar på sin adress så kommer det ca 100 personer efter som vill ha tag på X". En man säger till poliserna "att några som vill ha tag på X även har knivar på sig".

"Några av personerna på platsen säger att om inte polisen gör något åt X så kommer de göra det själva. Någon säger även att det inte är svårt att krossa en ruta och ta sig in till X som bor på bottenvåningen".

Det hela lugnade så småningom ner sig och polisen kunde lämna platsen. Så kom åtalet. Inte mot de personer i folkmassan som varit hotfulla, utan mot mannen som skrivit på Facebook. Brottsrubricering: Hets mot folkgrupp. "Brottet är inte ringa", skriver åklagaren i stämningsansökan till Nyköpings tingsrätt.

Rättegången inleddes i november men avbröts då på grund av en teknikalitet. På torsdag upptas den igen. Det är mycket oroväckande att det ens blev ett åtal. Om mannen skulle fällas är det en svensk rättsskandal. Inte minst för att ingen av de som hotade honom har åtalats. Trots att några av dem ska ha haft knivar med sig. Och trots att det fanns poliser på plats som såg alltihop.

Den åtalade har inte uttalat sig om muslimer som ett kollektiv. Han har inte sagt något om religionen islam. Han har inte skändat någon profet eller annan helighet. Han har liknat ett utrop i högtalare vid en åsnas skriande. Det är snarast att likställa med om katoliker skulle polisanmäla alla som någon gång antyder att påvens mössa är lustig.

Förvisso är det mycket ofint sagt. Jag förstår om religiösa människor blir sårade. På vår väg genom livet blir vi alla förolämpade med jämna mellanrum, inte minst gäller detta om vi tar vår gudstro på allvar. Då kallas det hädelse och kan göra rejält ont.

I DN Kultur tecknade nyligen författaren Elisabeth Åsbrink kort hädelsens historia. Madonnas "Like a prayer" nämndes, liksom Michelangelos "Den yttersta domen", August Strindbergs ”Giftas” och fotografen Andres Serranos "Piss Christ", som föreställer ett krucifix nedsänkt i något som framgår av titeln.

Den 13 mars öppnar en utställning av just Serrano på Fotografiska museet i Stockholm. Anta att en kristen mobb skulle samlas utanför vernissagen och hota att misshandla honom – och att den enda följden skulle bli att Serrano åtalas för hets mot folkgrupp.

Om detta scenario förefaller otidsenligt, till och med otänkbart – varför skulle händelserna i Nyköping ses på annat sätt? För att den åtalade där inte är konstnär? För att det är värre att likna ett gudstjänstutrop vid en åsna än att i urin sänka ner den som hundratals miljoner människor ser som Gud?

Jag utgår från att mannen i Nyköping frias. Annars sänder vi en mycket obehaglig signal: Om du säger något om en religionsutövning som kan tolkas som förklenande så hetsar du mot folkgrupp och riskerar upp till fyra års fängelse. Om du däremot samlar ihop några kompisar för att misshandla den som sagt det du ogillar om religionen, då kan du räkna med att ordningsmakten ser mellan fingrarna.

Vi lever i en tid där många, även i Sverige, vill vrida klockan tillbaka och göra gudstro till något okränkbart. Där meningen "yttrandefrihet är bra, men det innebär inte att man ska ha rätt att kränka andra" ofta sägs – trots att det är exakt vad yttrandefrihet betyder.

Rätten att förolämpa är ingen skyldighet. Respekt är ett nyckelord i all mänsklig interaktion. Ett samhälle där alla oavbrutet ritar profetkarikatyrer, liknar varandras böner vid åsneläten eller nedsänker helighet i piss vore vidrigt och outhärdligt. Men ett samhälle där detta är strängeligen förbjudet i lag vore ännu värre.

Det är i mina ögon omöjligt att se hur mannen i Nyköping hetsat mot en grupp. Han har rimligtvis hädat. Men Sverige har, till skillnad från många obehagligare länder, inga hädelselagar och ska heller inte ha det.