Järnvägsunderhåll: Populism i stället för analys

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Signerat – Johannes Åman.

Signerat – Johannes Åman.

Vad har Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna gemensamt? Inte mycket, att döma av vad de själva säger. Ändå gör de ibland gemensam sak i riksdagen. Nu senast i trafikutskottet.

Formellt utmynnar betänkandet om järnvägsunderhåll bara i en uppmaning till regeringen att ta fram ett förslag till en effektivare, samordnad underhållsverksamhet. Men i realiteten är innebörden att staten inte längre ska handla upp underhållstjänster utan utföra dem i egen regi.

Annons:

Tonen i skrivningarna är nostalgisk. Konkurrensutsättning framställs som ett misslyckat experiment och som en förklaring till de störningar som järnvägen drabbats av på senare år.

Att störningarna har varit oacceptabelt stora är alla överens om. Många väljare välkomnar säkert att oppositionen säger ifrån. Men är bilden som utskottet ger av orsakerna till problemen sann? Visar de analyser som gjorts av de senaste årens störningar i järnvägstrafiken att dessa beror på konkurrensutsättningen av underhållet?

I utredningen av problemen vintern 2009/2010 kan man läsa att ”ingen aktör inom järnvägen har under utredningsarbetet påstått att marknadsöppningen har orsakat vinterns störningar”. Utredningen gör också den intressanta iakttagelsen att mycket av vad som framkommit om orsakerna till trafikstörningarna liknar de slutsatser som en annan utredning drog för mer än 40 år sedan. Vid den tiden, vintern 1965/1966, var systemet helstatligt.

Det är inte en enkel process att konkurrensutsätta offentlig verksamhet. Var gränsen bör dras mellan det som ska skötas i egen regi och det som ska köpas upp i konkurrens på en marknad har inget generellt svar.

Ytterst är frågan empirisk och får avgöras genom att man prövar olika modeller och kritiskt utvärderar effekterna. Politikernas ansvar är att se till att medborgarna får så hög kvalitet som möjligt till så fördelaktigt pris som möjligt.

Att ställa frågan om konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet fungerat som avsett är helt rätt. Att på bräcklig grund kräva ett återförstatligande är däremot bara lättköpt populism.

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

AndersDanielssonMigrationsv500
Foto: Magnus Hallgren, Reuters

 Migrationsverkets generaldirektör kritisk. Efter asyldebatten. 1133  410 tweets  716 rekommendationer  7 rekommendationer

 Hanna Fahl om Hägglunds förslag: Att göra det sämre för de svagaste är problemet och inte lösningen.

 KD vill ge flyktingar lägre ersättning. Hägglunds tre förslag. 2419  8 tweets  2411 rekommendationer  0 rekommendationer

 Protest i hela Sverige. Friande dom mot chaufför som kört med falskt pass och ogiltigt körkort.

lastbil_144
Foto:TT
Annons:
nutidstestet_500
Foto:Henrik Montgomery/TT

Har du hängt med i veckans nyhetsflöde?  Gör veckans Nutidstest här. 48  4 tweets  44 rekommendationer  0 rekommendationer

flyktingpuff_syrien
Foto:Lefteris Pitarakis/AP Flyktingläger på gränsen mellan Syrien och Turkiet.

 50 miljoner på flykt. Läget har inte varit så illa sedan andra världskriget.

 Så kan du skänka pengar. ”Behöver mer stöd till våra flyktingläger.”

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: