Järnvägsunderhåll: Populism i stället för analys

Publicerad 2012-05-24 00:05

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Signerat – Johannes Åman.

Signerat – Johannes Åman.

Vad har Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna gemensamt? Inte mycket, att döma av vad de själva säger. Ändå gör de ibland gemensam sak i riksdagen. Nu senast i trafikutskottet.

Formellt utmynnar betänkandet om järnvägsunderhåll bara i en uppmaning till regeringen att ta fram ett förslag till en effektivare, samordnad underhållsverksamhet. Men i realiteten är innebörden att staten inte längre ska handla upp underhållstjänster utan utföra dem i egen regi.

Tonen i skrivningarna är nostalgisk. Konkurrensutsättning framställs som ett misslyckat experiment och som en förklaring till de störningar som järnvägen drabbats av på senare år.

Att störningarna har varit oacceptabelt stora är alla överens om. Många väljare välkomnar säkert att oppositionen säger ifrån. Men är bilden som utskottet ger av orsakerna till problemen sann? Visar de analyser som gjorts av de senaste årens störningar i järnvägstrafiken att dessa beror på konkurrensutsättningen av underhållet?

I utredningen av problemen vintern 2009/2010 kan man läsa att ”ingen aktör inom järnvägen har under utredningsarbetet påstått att marknadsöppningen har orsakat vinterns störningar”. Utredningen gör också den intressanta iakttagelsen att mycket av vad som framkommit om orsakerna till trafikstörningarna liknar de slutsatser som en annan utredning drog för mer än 40 år sedan. Vid den tiden, vintern 1965/1966, var systemet helstatligt.

Det är inte en enkel process att konkurrensutsätta offentlig verksamhet. Var gränsen bör dras mellan det som ska skötas i egen regi och det som ska köpas upp i konkurrens på en marknad har inget generellt svar.

Ytterst är frågan empirisk och får avgöras genom att man prövar olika modeller och kritiskt utvärderar effekterna. Politikernas ansvar är att se till att medborgarna får så hög kvalitet som möjligt till så fördelaktigt pris som möjligt.

Att ställa frågan om konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet fungerat som avsett är helt rätt. Att på bräcklig grund kräva ett återförstatligande är däremot bara lättköpt populism.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

farja_500
Foto:AP

En person har omkommit. Passagerarfärja med 470 ombord sjunker.

Nya rådet: Spiral bra för unga kvinnor

Läkemedelsverket ändrar rekommendationer. Nu förespråkas spiral även för kvinnor som inte fött barn.

ppiller_144102
Foto:TT P-piller.

”P-piller har alltid varit det självklara.” Grönt ljus för spiral välkomnas.

uppsala
Foto:Pontus Lundahl/TT

Öppet även under onsdagen. Sökportalen klarade inte av trycket. 70  11 tweets  59 rekommendationer  0 rekommendationer

Lämplighetsprov för lärare. Moderaterna vill gallra hårdare. 18  3 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

Yrkena som lättast ger jobb. Förskollärare, datautbildade... 24  13 tweets  9 rekommendationer  2 rekommendationer