Mitt DN
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Järnvägsunderhåll: Populism i stället för analys

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Signerat – Johannes Åman.

Signerat – Johannes Åman.

Vad har Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna gemensamt? Inte mycket, att döma av vad de själva säger. Ändå gör de ibland gemensam sak i riksdagen. Nu senast i trafikutskottet.

Formellt utmynnar betänkandet om järnvägsunderhåll bara i en uppmaning till regeringen att ta fram ett förslag till en effektivare, samordnad underhållsverksamhet. Men i realiteten är innebörden att staten inte längre ska handla upp underhållstjänster utan utföra dem i egen regi.

Annons:

Tonen i skrivningarna är nostalgisk. Konkurrensutsättning framställs som ett misslyckat experiment och som en förklaring till de störningar som järnvägen drabbats av på senare år.

Att störningarna har varit oacceptabelt stora är alla överens om. Många väljare välkomnar säkert att oppositionen säger ifrån. Men är bilden som utskottet ger av orsakerna till problemen sann? Visar de analyser som gjorts av de senaste årens störningar i järnvägstrafiken att dessa beror på konkurrensutsättningen av underhållet?

I utredningen av problemen vintern 2009/2010 kan man läsa att ”ingen aktör inom järnvägen har under utredningsarbetet påstått att marknadsöppningen har orsakat vinterns störningar”. Utredningen gör också den intressanta iakttagelsen att mycket av vad som framkommit om orsakerna till trafikstörningarna liknar de slutsatser som en annan utredning drog för mer än 40 år sedan. Vid den tiden, vintern 1965/1966, var systemet helstatligt.

Det är inte en enkel process att konkurrensutsätta offentlig verksamhet. Var gränsen bör dras mellan det som ska skötas i egen regi och det som ska köpas upp i konkurrens på en marknad har inget generellt svar.

Ytterst är frågan empirisk och får avgöras genom att man prövar olika modeller och kritiskt utvärderar effekterna. Politikernas ansvar är att se till att medborgarna får så hög kvalitet som möjligt till så fördelaktigt pris som möjligt.

Att ställa frågan om konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet fungerat som avsett är helt rätt. Att på bräcklig grund kräva ett återförstatligande är däremot bara lättköpt populism.

Kommentarer (3)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Vladimir-Putin-1000
Foto:AP

 Infekterat husbråk och propagande. Ex-ambassadör förklarar agerandet. 5  4 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Marita Ulvskog: Det pågår psykologisk krigföring mellan Putin och EU.

Ulvskog-288
Foto:Joanna Wåhlstedt

 Svenskar får inreseförbud. UD begär förklaring från ryska ambassaden.

Sepp-Blatter-1000
Foto:AFP

 Attackerar Platini. ”Uefa kan inte förstå att jag blev ordförande 1998.” 22  14 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

 Johan Croneman: Blatters okunskap är ett skämt av kosmisk dimension. 92  15 tweets  77 rekommendationer  0 rekommendationer

einstein_488
Foto:TT

 Testa din IQ. Mensas provkonstruktör har tagit fram ett intelligenstest för DN:s läsare. 1349  23 tweets  1322 rekommendationer  4 rekommendationer

Annons:
bostader_1000
Foto:TT

 Förslag på nytt bostadspolitiskt mål: Allmännyttan ska ta sitt ansvar fullt ut. 3  3 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Göran Persson manar till försiktighet. ”Den som är satt i skuld är icke fri.” 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Lokala nyheter

 Uppdatera DN:s app! Få pushnotiser från din ort.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: