Järnvägsunderhåll: Populism i stället för analys

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Signerat – Johannes Åman.

Signerat – Johannes Åman.

Vad har Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna gemensamt? Inte mycket, att döma av vad de själva säger. Ändå gör de ibland gemensam sak i riksdagen. Nu senast i trafikutskottet.

Formellt utmynnar betänkandet om järnvägsunderhåll bara i en uppmaning till regeringen att ta fram ett förslag till en effektivare, samordnad underhållsverksamhet. Men i realiteten är innebörden att staten inte längre ska handla upp underhållstjänster utan utföra dem i egen regi.

Annons:

Tonen i skrivningarna är nostalgisk. Konkurrensutsättning framställs som ett misslyckat experiment och som en förklaring till de störningar som järnvägen drabbats av på senare år.

Att störningarna har varit oacceptabelt stora är alla överens om. Många väljare välkomnar säkert att oppositionen säger ifrån. Men är bilden som utskottet ger av orsakerna till problemen sann? Visar de analyser som gjorts av de senaste årens störningar i järnvägstrafiken att dessa beror på konkurrensutsättningen av underhållet?

I utredningen av problemen vintern 2009/2010 kan man läsa att ”ingen aktör inom järnvägen har under utredningsarbetet påstått att marknadsöppningen har orsakat vinterns störningar”. Utredningen gör också den intressanta iakttagelsen att mycket av vad som framkommit om orsakerna till trafikstörningarna liknar de slutsatser som en annan utredning drog för mer än 40 år sedan. Vid den tiden, vintern 1965/1966, var systemet helstatligt.

Det är inte en enkel process att konkurrensutsätta offentlig verksamhet. Var gränsen bör dras mellan det som ska skötas i egen regi och det som ska köpas upp i konkurrens på en marknad har inget generellt svar.

Ytterst är frågan empirisk och får avgöras genom att man prövar olika modeller och kritiskt utvärderar effekterna. Politikernas ansvar är att se till att medborgarna får så hög kvalitet som möjligt till så fördelaktigt pris som möjligt.

Att ställa frågan om konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet fungerat som avsett är helt rätt. Att på bräcklig grund kräva ett återförstatligande är däremot bara lättköpt populism.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Mekaniker bakom ratten. Man i brandbil rammade bilar i Köpenhamn.

Annons:
johansson-3-500
Foto:Bildbyrån

 DIF har reducerat. AIK–Falkenberg och Häcken–Djurgården direkt.

 ”Kommer aldrig bära Djurgårdens tröja igen.” Agenten om Prijovic.

 Ny ramsa. Efter regnfiaskot visar hemmafansen sitt missnöje. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

aik-friends-244
Foto:Bildbyrån

 Under matchen. Assyriskas supportrar bär tröjor med ett rött ”N". 6  2 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
restaurang_144102
Foto:Alamy

En rad knep får dig att spendera mer pengar på krogen.  Klassisk musik och salta tilltugg. 22  3 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: