Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Johannes Åman: Gratis resa med SL – en björntjänst

Foto: Bertil Ericsson /TT

Det är en rolig lek Leif Pagrotsky leker (DN Debatt 19/5): Tänk om det var gratis att åka tunnelbana! Här är tankefelet.

Det är en rolig lek Leif Pagrotsky leker (DN Debatt 19/5): Tänk om det var gratis att åka tunnelbana och buss! Vad skönt att slippa krånglet med att betala. Och tänk vad krånglet kostar, alla spärrar och kontrollanter! Nej, gratis är bättre!

Fast riktigt gratis är det ju inte. Pagrotsky vill höja arbetsgivaravgifterna i Stockholms län med 0,75 procent. Dessutom ska en särskild skatt på 4 procent av hyran tas ut för kommersiella lokaler innanför tullarna och landstingsskatten höjas med 50 öre.

Här ligger det första tankefelet: Det ökade skatteuttaget, från främst företagande, behandlas som om det inte hade några negativa effekter alls. Finansieringen är liksom gratis.

Men den snälla tomten har inte bara en sorglös inställning till hur pengarna ska tas in. Han verkar inte ens ha tänkt igenom hur ”gåvan” skulle förändra stockholmarnas liv som kollektivtrafikresenärer.

”Det värsta som kan hända är att fler börjar åka kollektivt”, skriver han i slutet av sin artikel. Det låter inte så farligt. Det vore väl bra om fler lämnade bilen hemma och i stället tog tunnelbana eller buss?

Absolut, men enligt trafikforskare vid KTH är den gruppen mycket mindre än man skulle kunna tro. Vid en taxesänkning som ökar kollektivtrafikresandet med 10 procent har inte mer än 2–3 procent övergått från att köra bil. Resten av ökningen kommer från gående, cyklister och personer som tidigare inte skulle ha gjort resan.

I glesbygden där busstrafik erbjuds som en samhällsservice och fordonen ofta till stor del körs tomma kan det vara smart att sänka taxan. Det finns rentav kommuner som har haft goda erfarenheter av nolltaxa. Bussarna rullar ju ändå och extrakostnaden för att ta med en resenär till är nästan försumbar.

Men så ser det inte ut i Stockholm. Här har vi kapacitetsbrist och trängsel. Den stora frågan är hur vi ska klara att bygga ut kollektivtrafiken i takt med att staden växer.

Nolltaxa vore dubbelfel. För det första skulle det öka belastningen på ett redan hårt ansträngt system. Att det betyder stopp i trafiken och inställda turer är ingen vild gissning. För det andra skulle det gröpa ur landstingets resurser för de investeringar i kollektivtrafik som är nödvändiga redan i dag.

Låt oss slippa detta.

Fördjupning. Fler artiklar om SL
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.