Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ledare

Klimatet: Trädskövlaren Hamilton

Signerat - Malin Siwe

Miljöborgarrådet Ulla Hamilton (M) är i vanliga fall en förnuftig politiker. Men någonting har hänt. I slutet av april fick vi stockholmare en broschyr i postboxen, ”Klimatsmart i hemmet”. Avsändare var just Ulla Hamilton.

Texterna kommer med tips alla hört hundratals gånger: byt till lågenergilampor och släck dem när du lämnar rummet, ha rätt temperatur i kyl och frys. Men där finns också andra inslag. Till exempel uppmanas vi att köpa ”grön el”. Dit räknas inte kärnkraftel. Normalt brukar moderater anse att atomström är en del av lösning på klimatproblemet.

Vi får veta att vi bör handla ”välsydda kläder gjorda av rejäla material”, anlita skomakare och skräddare i stället för att slänga. Och köpa begagnade kläder ity ett par nya jeans innebär 18 kilos utsläpp av växthusgaser. Hur många gaskilon det kostar att tillverka vattenkokare och mikrovågsugn får vi inte veta.

Men sådana ska vi skaffa. Samt byta ut gamla hushållsapparater. Utsagan att ”vintage är alltid modernt” gäller tydligen inte på alla områden.

Mest bisarra är siffrorna om sås. ”På ett år sparar du minst 1 000 kronor genom att göra pastasås med bönor i stället för med köttfärs”, påstår författarna som återfinns på Stockholms miljöförvaltning.

Säg att du gör en kolossalt köttig sås, 150 gram färs per portion, och inte kollar extrapriser utan hamnar på 60 kronor kilot. Då måste du ha ätit köttfärssås 111 av årets dagar för att klara besparingen, förutsatt att du fått bönorna gratis.

Vad tror de om oss? Möjligen att att vi alla lever i storfamiljer med enormt ensidig kosthållning. Faktum är att 58 procent av stockholmarna bor ensamma.

Ett annat udda förslag – i alla fall från en moderat – är att lappa dörren med budskapet ingen reklam och ringa Nix-registret. Om alla stockholmare gör det räddar vi 170 000 träd. Men det är inget ofelbart tips. Somlig reklam kallas nämligen samhällsinformation och hamnar i postboxen oavsett nej-tackskyltar, som ”Klimatsmart i hemmet”.

Undrar just hur många träd och utsläppskilon den kostat?