Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Moraltanterna har bytt underkläder

Ett underklädesföretag annonserar sedan några veckor i Stockholms tunnelbana och dess lättklädda modeller har upprört många.

Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges kvinnolobby, säger i måndagens DN att det borde lagstiftas på området. ”De är nästan nakna, deras blickar och poser, de höga klackarna – allt anspelar på sex. Vi ska inte behöva leva med det här i det offentliga rummet.”

I förra veckans DN slog Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig emellertid fast att ”Enligt praxis anses det vara kränkande när en kvinna eller man framställs sexuellt utan någon koppling till den marknadsförda produkten. Men det finns en betydande frihet för annonsörer som marknadsför badkläder och underkläder att visa dem på modeller”

Och tur är väl det.

För om man säljer underkläder är det inte mer än naturligt att de visas på halvnakna människor. Att de är sexiga är inte heller särskilt konstigt. Det är inte när kvinnor är sexiga och lättklädda i en underklädesreklam som jämställdheten är i fara. Det går utmärkt att vara stentuff svetsare, affärskvinna eller vårdbiträde med raffset under.

Problemet är att människor ständigt ska lägga sig i vad kvinnor har eller inte har på sig, och att klädvalet tros vara ett hemligt kodspråk med instruktioner för hur kvinnan i fråga bör behandlas. "Så som hon gick klädd får hon ju nästan skylla sig själv."

Gamla tiders kjollängdsinspekterande moraltanter som i anständighetens namn fördömde kvinnor med fel klädstil, har bytts mot dagens underklädesinspekterande moraltanter som i jämställdhetens namn ska se till att vi inte utsätts för något sådant som en sexig kvinna i vår vardag. Eller var det kanske samma tanter som bytte kläder?

Det är en sörja av missriktad och begränsande jämställdhetsiver och moralpanik som Sveriges kvinnolobby beklagligt nog halkar runt i.

Nästa gång det dyker upp en lättklädd kvinnorumpa i det offentliga rummet kan förhoppningsvis fler säga som SL: ”Inga synpunkter”.

Läs mer. Sexistisk reklam
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.