Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Medier: Makt över mer än agendan

Signerat – Hanne Kjöller.

Maria Grafström, Pernilla Petrelius Karlberg och Karolina Windell är alla forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. I boken ”Föredöme eller fördömt” har de granskat mediernas roll som moralisk domstol.

Trion konstaterar att organisationer och företag i dag har att hantera en växande grad av medialisering och moralisering. Tv, tidningar och radio beskrivs som så centrala informationskällor att mediebilden blir helt avgörande för hur allmänheten uppfattar vissa händelser. Särskilt förstås i de fall där människor saknar möjlighet att hitta information på annat sätt. Medieforskaren Jesper Strömbäck citeras: De medierade bilderna av verkligheten kommer att upplevas ”som verkligare än verkligheten”.

Redaktionerna har makten över såväl dagordningen, vad som ska lyftas fram, som ordförandeskapet – vem som får uttala sig och inte. Samt makten att redigera dessa uttalanden.

Forskarna konstaterar att moraliskt laddade frågor är svåra och sällan går att beskriva i svart eller vitt. Men att det ändå är just det medierna gör.

Till medialisering och moralisering skulle man måhända lägga ett resonemang om tidsanda och tillfälligheter. För vad som i mediernas ögon är moraliskt högstående ena dagen behöver inte vara det dagen efter.

H&M är ett företag som nämns i boken. 2006 fick företaget pris som ”Årets förbättrare” för bland annat ”skarpa krav på sina leverantörer” och hur de lett till ”märkbart förbättrade förutsättningar för produktionen”, som det står i motiveringen. 2012 hyllades företaget återigen. Denna gång var det den ansedda organisationen Swedwatch som menade att H&M:s krav på högre minimilöner inom textilindustrin innebar ”ett stort kliv framåt”.

Ungefär samtidigt sänder TV4:s ”Kalla fakta” ett program där tesen är den motsatta, det vill säga att företaget inte tagit socialt ansvar.

Samma företag, vid en och samma tidpunkt, kan alltså beskrivas på helt olika sätt. Och beskrivningen säger därmed mer om vem det är som gör den än vad som faktiskt sker.
Som mediekonsumenter ges vi ingen chans att utifrån en komplex verklighet själva dra våra slutsatser. Ity att redaktionerna redan har dragit dem åt oss.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.