Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

OECD: Skolan sedd utifrån

Signerat – Johannes Åman.

Att analysera och försöka förstå handlar i hög grad om att jämföra. Om något är dåligt eller bra beror på alternativet.

Genom internationella jämförelser kan vi få perspektiv på sådant som vi annars inte reflekterar över. Men medan det är lätt att jämföra siffror är det betydligt svårare att dra slutsatser om verkligheten bakom dem. Det är ”Education at a glance 2011” en påminnelse om.

OECD:s årliga sammanställning av internationell statistik om olika aspekter av de nationella utbildningssystemen ger till exempel svenska lärare bekräftelse på att de är relativt underbetalda. Bortsett från ingångslönen för lärare som undervisar i de lägsta årskurserna ligger de svenska lärarna genomgående under OECD-genomsnittet. Ju högre stadium de undervisar på och ju längre yrkeserfarenhet de har desto länge under snittet ligger de.

Men vad är det egentligen som har mätts? Siffrorna visar lärarlöner omräknade från lokal valuta till euro med hänsyn till köpkraft. Det borde ge en hyfsad bild av vilken levnadsstandard som en lärarlön ger i olika länder. Men hur attraktivt yrket är beror också på hur den nationella lönestrukturen ser ut. I länder där det finns yrken med likvärdig utbildning som ger mycket högre lön blir läraryrkets status sannolikt lägre.

Och sedan är ju lön inte allt. Grundskollärare i USA har enligt Education at a glance en högre lönenivå än lärare i Finland. Går man till tabellerna över undervisningstid finner man däremot att medan USA:s lärare har närmare 1.100 timmar per år, ligger de finska lärarna i spannet 550–700 timmar om året.

Färre lektioner
innebar bättre möjligheter att förbereda undervisningen och utvärdera det som eleverna och lärarna själva har gjort på lektionerna. Att Finland brukar tillhöra toppnationerna i PISA – OECD:s undersökningar av 15-åringars kunskaper – medan USA har medelmåttiga resultat, tyder på att mer inte behöver vara bättre. Det viktigaste är hur tiden används.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.