Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ledare

Påsklamm med smak av hån

Och han bröt brödet och sa ”det här brödet symboliserar min kropp”, säger rollfiguren Sebastian. ”Ööh, nu fick jag massa bilder i huvudet på Sebastians nakna kropp …”, svarar rollfiguren Cindy. ”Vet du vad du borde göra, du borde vaxa den där ryggen.”

Så där ja. Den som verkligen har lust att förolämpa och skända ungefär två miljarder kristna har mycket att lära av den senaste Icareklamen. På onsdagskvällen drogs den in, men skadan var redan skedd.

De karga protestanterna uppe i norr känner inte riktigt samma djupa vördnad för påsken som sina katolska och ortodoxa kusiner, men även här betraktas nattvarden i allmänhet och påskliturgin i synnerhet som något av det allra heligaste i många troendes andliga liv.

Jag hör till dem som anser att kyrkan måste tåla att skymfas, förtalas och inte minst skämtas med. Gud är större. Kristendomen föddes och härdades i motvind, i kamp mot makten och för de mest utsatta och lidande. Men hundra­tals år av makten och härlig­heten har gjort kyrkan ömtålig och ömtåad. I den processen har något mycket viktigt gått förlorat.

Men det som ändå gör mig lite sorgsen är den lättvindighet med vilken en del, i det här fallet ett av våra mest kända företag, tycker att de kan förolämpa Sveriges kristet troende. Nu kan jag förstås inte vara säker, men min känsla är knappast att någon på Ica eller reklambyrån någonstans i processen sagt ”men vänta nu, vad är det vi leker med här, vi kanske skulle pausa för en smula eftertanke”.

Eller så har de det, fattat exakt vad de sysslat med och räknat med att texter som denna skulle ge gratis-pr. Det är i så fall än mer cyniskt.

Hur som helst: Jag hade kunnat avsluta med svart humor och säga att jag med spänning inväntar Icas frejdiga Muhammedskämt inför nästa ramadan. Men det gör jag inte, dels för att det vore precis lika okänsligt, dels för att jag vet att Muhammedskämten tack och lov kommer att utebli. När det handlar om att driva med islam och judendomen tänker folk oftast till, funderar på om det är värt det, diskuterar om man verkligen vill kränka människors sinne för vördnad bara för att kränga en lammstek till.

Allt jag efterlyser är att något av samma diskussion ska föras när man tar in kristna teman i sin marknadsföring. En kränkt kristen är inte ett hysteriskt mycket roligare skämt än en kränkt muslim eller jude.