SAS: På resa mot nya miljardsmällar

Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

Foto: nerik Henriksson Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Signerat – Peter Wolodarski.

Signerat – Peter Wolodarski.

Det är bara tre år sedan svenska staten sköt till nytt kapital i flygbolaget SAS. Dåvarande näringsminister Maud Olofsson (C) talade om att ta ansvar som ägare och skickade 1,3 miljarder kronor till det krisande företaget.

Olofsson sade då att affärsplanen i SAS håller en sådan kvalitet att regeringen ”tror på bolaget”.

Annons:

Året därpå stod det klart att nyemissionen inte var tillräcklig. Det behövdes mer pengar och det var bråttom. Återigen talade Olofsson om ägaransvar och förutsättningar för lönsamhet. 1,1 skattemiljarder pumpades in i nytt aktiekapital.

Sedan dess har två år gått. Sverige har fått en ny näringsminister och SAS har hunnit byta både koncernchef och strategi. Men i flygbolaget är krisen inte över.

På onsdagen presenterade nye vd:n Rickard Gustafson helårsresultatet för 2011 – en förlust på 1,6 miljarder kronor. Summerar man åren 2008–2011 blir den samlade förlusten före skatt 14,4 miljarder (under perioden har samtliga ägare gått in med 11 miljarder i nytt kapital).

Den här skrämmande förlustsiffran talas det aldrig om. Lyssnar man på kommunikéerna från SAS är resultatet numera alltid justerat för vad bolaget kallar för ”engångskostnader” och ”tillfälliga effekter”.

Problemet är bara
att SAS regelbundet drabbas av ”tillfälliga” utgifter. Merparten av dem tycks därför vara en del av bolagets kontinuerliga affärsrisk.

Ett år ställer strejker eller oväder in tusentals flygningar. Ett annat år uppstår förluster i Spanien. Ett tredje ska avgångsvederlag betalas till personal som måste sluta.

Vem vet – nästa år kanske det är pensionsåtagandet mot bolagets piloter som på grund av aktie- och räntemarknadens utveckling blir en ”oförutsedd” miljardsmäll (denna talrika och åldrande personalgrupp, med dryga miljonen per person i slutlön, har förmånsbestämda pensioner).

Det är trevligt
att flyga med SAS och bolagets punktlighet är ett föredöme. Men lite tyder på att företaget är på väg mot lönsamhet, särskilt inte i dagens bistra ekonomiska klimat.

Bolagets gamla strukturer och kostnader från monopoltiden gör det extremt svårt att konkurrera med nya aktörer som Norwegian och Ryanair.

Svenska staten
borde omedelbart sälja sina andelar i SAS. Hittar man ingen köpare måste konkursfrågan upp på bordet.

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

cairns
Foto:Catherine Shaw/AFP

 Greps på lördagen. Barnen påträffades döda i bostaden i Australien. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Svar på raketattack. Första gången Israel agerade militärt sedan augusti.

lofven500
Foto:Roger Turesson

 Ny mätning av Novus. Och lägst förtroende har väljarna för... 665  25 tweets  640 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
nutidstestet_500
Foto:Henrik Montgomery/TT

Har du hängt med i veckans nyhetsflöde?  Gör veckans Nutidstest här. 44  4 tweets  40 rekommendationer  0 rekommendationer

Svenskens "engelska" självförtroende är stort.  Läs mer. 73  7 tweets  66 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: