SAS: På resa mot nya miljardsmällar

Publicerad 2012-02-09 00:05

Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

Foto: nerik Henriksson Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Signerat – Peter Wolodarski.

Signerat – Peter Wolodarski.

Det är bara tre år sedan svenska staten sköt till nytt kapital i flygbolaget SAS. Dåvarande näringsminister Maud Olofsson (C) talade om att ta ansvar som ägare och skickade 1,3 miljarder kronor till det krisande företaget.

Olofsson sade då att affärsplanen i SAS håller en sådan kvalitet att regeringen ”tror på bolaget”.

Året därpå stod det klart att nyemissionen inte var tillräcklig. Det behövdes mer pengar och det var bråttom. Återigen talade Olofsson om ägaransvar och förutsättningar för lönsamhet. 1,1 skattemiljarder pumpades in i nytt aktiekapital.

Sedan dess har två år gått. Sverige har fått en ny näringsminister och SAS har hunnit byta både koncernchef och strategi. Men i flygbolaget är krisen inte över.

På onsdagen presenterade nye vd:n Rickard Gustafson helårsresultatet för 2011 – en förlust på 1,6 miljarder kronor. Summerar man åren 2008–2011 blir den samlade förlusten före skatt 14,4 miljarder (under perioden har samtliga ägare gått in med 11 miljarder i nytt kapital).

Den här skrämmande förlustsiffran talas det aldrig om. Lyssnar man på kommunikéerna från SAS är resultatet numera alltid justerat för vad bolaget kallar för ”engångskostnader” och ”tillfälliga effekter”.

Problemet är bara
att SAS regelbundet drabbas av ”tillfälliga” utgifter. Merparten av dem tycks därför vara en del av bolagets kontinuerliga affärsrisk.

Ett år ställer strejker eller oväder in tusentals flygningar. Ett annat år uppstår förluster i Spanien. Ett tredje ska avgångsvederlag betalas till personal som måste sluta.

Vem vet – nästa år kanske det är pensionsåtagandet mot bolagets piloter som på grund av aktie- och räntemarknadens utveckling blir en ”oförutsedd” miljardsmäll (denna talrika och åldrande personalgrupp, med dryga miljonen per person i slutlön, har förmånsbestämda pensioner).

Det är trevligt
att flyga med SAS och bolagets punktlighet är ett föredöme. Men lite tyder på att företaget är på väg mot lönsamhet, särskilt inte i dagens bistra ekonomiska klimat.

Bolagets gamla strukturer och kostnader från monopoltiden gör det extremt svårt att konkurrera med nya aktörer som Norwegian och Ryanair.

Svenska staten
borde omedelbart sälja sina andelar i SAS. Hittar man ingen köpare måste konkursfrågan upp på bordet.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Maria Sveland svarar Jonas Thente i debatten om vad som ligger bakom hatet på internet. Debatt. 370  39 tweets  330 rekommendationer  1 rekommendationer

maria12
Foto:Beatrice Lundborg

Debatt. Näthatet är ett tecken på samhällskris, skriver Jonas Thente. 6909  336 tweets  6469 rekommendationer  104 rekommendationer

familjenpuffen
Foto:Johan Engman

Tv. Nu är hela startfältet i TV4-programmet klart. Här finns både punk- och schlagerdrottningar.

Ännu en artist klar. Love Antell fyller på ”Så mycket bättre”

”Så mycket bättre” Carola uppges klar för den populära tv-showen. 31  3 tweets  28 rekommendationer  0 rekommendationer

Brollop500
Foto:TT

Bröllopssäsongen stundar. Allt fler lägger allt mer pengar på att gifta sig. 12  4 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

Gränslös glamour. Ingen botten i plånboken när kändisarna säger ja. Så mycket betalade de.

Vad vet du om bröllop? Gör frågesporten!

Brollop144
Foto:TT