SAS: På resa mot nya miljardsmällar

Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

Foto: nerik Henriksson Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Signerat – Peter Wolodarski.

Signerat – Peter Wolodarski.

Det är bara tre år sedan svenska staten sköt till nytt kapital i flygbolaget SAS. Dåvarande näringsminister Maud Olofsson (C) talade om att ta ansvar som ägare och skickade 1,3 miljarder kronor till det krisande företaget.

Olofsson sade då att affärsplanen i SAS håller en sådan kvalitet att regeringen ”tror på bolaget”.

Annons:

Året därpå stod det klart att nyemissionen inte var tillräcklig. Det behövdes mer pengar och det var bråttom. Återigen talade Olofsson om ägaransvar och förutsättningar för lönsamhet. 1,1 skattemiljarder pumpades in i nytt aktiekapital.

Sedan dess har två år gått. Sverige har fått en ny näringsminister och SAS har hunnit byta både koncernchef och strategi. Men i flygbolaget är krisen inte över.

På onsdagen presenterade nye vd:n Rickard Gustafson helårsresultatet för 2011 – en förlust på 1,6 miljarder kronor. Summerar man åren 2008–2011 blir den samlade förlusten före skatt 14,4 miljarder (under perioden har samtliga ägare gått in med 11 miljarder i nytt kapital).

Den här skrämmande förlustsiffran talas det aldrig om. Lyssnar man på kommunikéerna från SAS är resultatet numera alltid justerat för vad bolaget kallar för ”engångskostnader” och ”tillfälliga effekter”.

Problemet är bara
att SAS regelbundet drabbas av ”tillfälliga” utgifter. Merparten av dem tycks därför vara en del av bolagets kontinuerliga affärsrisk.

Ett år ställer strejker eller oväder in tusentals flygningar. Ett annat år uppstår förluster i Spanien. Ett tredje ska avgångsvederlag betalas till personal som måste sluta.

Vem vet – nästa år kanske det är pensionsåtagandet mot bolagets piloter som på grund av aktie- och räntemarknadens utveckling blir en ”oförutsedd” miljardsmäll (denna talrika och åldrande personalgrupp, med dryga miljonen per person i slutlön, har förmånsbestämda pensioner).

Det är trevligt
att flyga med SAS och bolagets punktlighet är ett föredöme. Men lite tyder på att företaget är på väg mot lönsamhet, särskilt inte i dagens bistra ekonomiska klimat.

Bolagets gamla strukturer och kostnader från monopoltiden gör det extremt svårt att konkurrera med nya aktörer som Norwegian och Ryanair.

Svenska staten
borde omedelbart sälja sina andelar i SAS. Hittar man ingen köpare måste konkursfrågan upp på bordet.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

stubb
Foto:Thierry Charlier/AFP Finlands statsminister Alexander Stubb.

 Statsminister Stubb: Grannar beter sig inte så här mot varandra. 41  18 tweets  23 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ukraina pressat av ”rysk” pansar. ”Angrepp mot hela Europa.” 24  0 tweets  24 rekommendationer  0 rekommendationer

 Vladimir Putin: Säkrast att inte bråka med oss. 221  26 tweets  195 rekommendationer  0 rekommendationer

Den svenska valrörelsen bedrivs parallellt med en väpnad konflikt i vårt närområde. Reinfeldt och Löfven borde lägga partiintresset åt sidan.  Läs mer.

 Fijiansk enhet är bortförd. En grupp filippinier har skjutit sig fri men en annan belägras. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

golan
Foto:AFP
Annons:

Gästspelning i Malmö höll på att bli en mycket kostsam historia.  Läs mer.

Annons:
ledarna
Foto:Yves Herman/Reuters Donald Tusk, Herman Van Rompuy och Federica Mogherini.

 Tusk och Mogherini. EU:s nya rådsordförande respektive utrikeschef. 73  9 tweets  64 rekommendationer  0 rekommendationer

 Sex personer förgiftade. Kan ge upphov till ett livshotande tillstånd. 78  6 tweets  72 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: