SAS: På resa mot nya miljardsmällar

Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

Foto: nerik Henriksson Rickard Gustafson, ny vd med nygamla förluster.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Signerat – Peter Wolodarski.

Signerat – Peter Wolodarski.

Det är bara tre år sedan svenska staten sköt till nytt kapital i flygbolaget SAS. Dåvarande näringsminister Maud Olofsson (C) talade om att ta ansvar som ägare och skickade 1,3 miljarder kronor till det krisande företaget.

Olofsson sade då att affärsplanen i SAS håller en sådan kvalitet att regeringen ”tror på bolaget”.

Annons:

Året därpå stod det klart att nyemissionen inte var tillräcklig. Det behövdes mer pengar och det var bråttom. Återigen talade Olofsson om ägaransvar och förutsättningar för lönsamhet. 1,1 skattemiljarder pumpades in i nytt aktiekapital.

Sedan dess har två år gått. Sverige har fått en ny näringsminister och SAS har hunnit byta både koncernchef och strategi. Men i flygbolaget är krisen inte över.

På onsdagen presenterade nye vd:n Rickard Gustafson helårsresultatet för 2011 – en förlust på 1,6 miljarder kronor. Summerar man åren 2008–2011 blir den samlade förlusten före skatt 14,4 miljarder (under perioden har samtliga ägare gått in med 11 miljarder i nytt kapital).

Den här skrämmande förlustsiffran talas det aldrig om. Lyssnar man på kommunikéerna från SAS är resultatet numera alltid justerat för vad bolaget kallar för ”engångskostnader” och ”tillfälliga effekter”.

Problemet är bara
att SAS regelbundet drabbas av ”tillfälliga” utgifter. Merparten av dem tycks därför vara en del av bolagets kontinuerliga affärsrisk.

Ett år ställer strejker eller oväder in tusentals flygningar. Ett annat år uppstår förluster i Spanien. Ett tredje ska avgångsvederlag betalas till personal som måste sluta.

Vem vet – nästa år kanske det är pensionsåtagandet mot bolagets piloter som på grund av aktie- och räntemarknadens utveckling blir en ”oförutsedd” miljardsmäll (denna talrika och åldrande personalgrupp, med dryga miljonen per person i slutlön, har förmånsbestämda pensioner).

Det är trevligt
att flyga med SAS och bolagets punktlighet är ett föredöme. Men lite tyder på att företaget är på väg mot lönsamhet, särskilt inte i dagens bistra ekonomiska klimat.

Bolagets gamla strukturer och kostnader från monopoltiden gör det extremt svårt att konkurrera med nya aktörer som Norwegian och Ryanair.

Svenska staten
borde omedelbart sälja sina andelar i SAS. Hittar man ingen köpare måste konkursfrågan upp på bordet.

Kommentarer (2)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

google
Foto:AP

 Google uppdaterar i dag. ”Ligga högt på Googles sökmotor jätteviktigt.” 26  17 tweets  8 rekommendationer  1 rekommendationer

 Krönikör vill se stridsfartyg. ”Visa mig bilder på kistor och flytande kroppar i havet. Jag bryr mig inte.” 190  17 tweets  172 rekommendationer  1 rekommendationer

Katie-Hopkins-288
Foto:Alamy
Medelhavet-flyktingar-Catania-288
Foto:AP

 En av få överlevande. Migranter mötte döden inlåsta under däck.

Oscar-Groning-1000
Foto:AP

 93 år gammal. ”Jag är moraliskt medskyldig till hundratusentals mord.” 11  8 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Eva-Fahidi-Hedy-Bohm-288-
Foto:AFP

 Öga mot öga med ”Bokhållaren i Auschwitz”. Överlevande vittnar mot SS-mannen. 14  5 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Nu återstår bara ett hinder. ”Vi är fantastiskt glada över att allting äntligen är klart.”

moskepuff
snabbpuff
AP

 Supertåg slog världsrekord. Drivs framåt med hjälp av magnetkraft. 39  17 tweets  21 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: