Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Lärarna behöver inte hänga på Facebook

Skolans uppgift är inte bara att uppmuntra elevernas intressen och legitimera den verklighet de har fått med sig hemifrån. Den ska framför allt öppna dörrar till nya världar.

En av nycklarna för att få färre lärare att fly från skolan är att slå fast lärarens rätta roll. Är det att vara ett storasyskon som guidar i mode- och kändisdjungeln, genom att förklara vad man just nu inte klarar sig utan? Eller en auktoritet med tidlösa kunskaper, som vet hur man förmedlar informationen på ett begripligt sätt?

Nu utesluter det ena givetvis inte det andra. En lärare kan ha koll på både Mozart och Marcus & Martinus (norsk popduo).

Men att fälla uttalandet att man kanske inte ska arbeta i skolans värld om man inte vet vem Therése Lindgren (svensk Youtuber) är eller aldrig har sänt live på Facebook, som en SKL-medarbetare gjorde i somras, visar att lärarrollen är långt ifrån självklar.

I stället för att fokusera på att skolan ska öppna dörrar till världar som eleverna inte klarar av att upptäcka själva, är tonen i debatten tyvärr ofta att lärarna ska möta eleverna exakt där de är. ”Idén om att lärare ska underhålla eleverna och utforma undervisningen efter deras fritidsintressen i syfte att fånga deras engagemang är dessvärre både utbredd och destruktiv”, som läraren och skoldebattören Isak Skogstad uttrycker saken (Expressen, 30/7).

Skolans uppgift är inte bara att uppmuntra elevernas intressen och legitimera den verklighet de har fått med sig hemifrån.

Det är här vi har hamnat snett. Medan det finns hur många klasskompisar och internetforum som helst, där eleverna kan diskutera Youtube-kändisar, har de bara tillgång till en handfull lärare som kan visa på andra kunskapsområden och perspektiv, som eleverna varken behöver gilla eller anamma, men som de har rätt att ha kunskap om. Dels för att det är skolans jobb att ge eleverna en grundläggande allmänbildning. Dels för att den som aldrig får nya områden levandegjorda för sig, som mikrobiologi, renässansförfattare och svarvning, i praktiken har färre livsval än den som har breda referensramar.

För skolans uppgift är inte bara att uppmuntra elevernas intressen och legitimera den verklighet de har fått med sig hemifrån. Än viktigare är att eleverna utmanas och får nya perspektiv, både på sig själva, sin omgivning och sin framtid.

Men det förutsätter att lärarna ser till att barnen lyfter blicken från Youtube och Facebook. Två världar de i regel lärt sig att behärska – helt på egen hand.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.