Sluta smussla med chokladkakan — den är rena godiset för hjärtat. Chokladnjutare har en tredjedel mindre risk att drabbas av hjärtsjukdom, kan forskare nu visa. Det gäller bara att vara måttlig.
De nya rönen presenterades vid en hjärtläkarkongress i Paris på måndagen.
Hjärtsjukdomar blir allt vanligare och 2030 förutspår världshälsoorganisationen WHO att mer än 23 miljoner människor kommer att dö av den orsaken. Kost och motion är av avgörande betydelse.
Nu kan alltså brittiska forskare visa att det faktiskt kan vara nyttigt med en smaskig chokladkaka ibland. Inte tvärtom, som man tidigare hävdat.
Orsaken är att den innehåller antioxidanter och att choklad äger egenskaper som motverkar inflammationer. Bland annat hjälper den till att sänka blodtrycket.
Forskarna vid universitetet i Cambridge grundar sina resultat på sju olika studier med över 100.000 deltagare, både friska och hjärtsjuka. I varje studie jämförde man de som frossade mest med de som knappt åt någon choklad alls.
I fem av studierna var resultatet entydigt. De som konsumerade mest med choklad i form av kakor, drycker och efterrätter hade 37 procent lägre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom jämfört med de som åt minst. Risken att drabbas av stroke var 29 procent lägre.
Man undersökte inte om det fanns någon skillnad mellan mörk och ljus choklad.
Tyvärr har forskarna också lagt till en brasklapp.
Eftersom en chokladkaka innehåller massor av kalorier gäller det att njuta med måtta. Stor konsumtion kan leda till viktökning, som i sig ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och diabetes.
Med tanke på de positiva hälsoeffekterna av att äta choklad tycker forskarna därför att det bör undersökas om det inte går att minska mängden fett och socker i de produkter butikerna frestar oss med.