Hälsa

Årets träning: Snabbt och stenhårt

02:29. Träningsformen HIT är trendigt, hårt och effektivt. Ett tidtagarur är allt du behöver och passen är som mest en halvtimme långa. Fannie Redman visar hur du kommer igång.

Snabbt, enkelt, effektivt och stenhårt. Träningsreceptet för våren stavas HIIT – högintensiv intervallträning.

Komma-i-form-projektet ”beach 2015” är inlett och med det följer nya bokstavskombinationer att lära in. Efter trendiga livsstilsbegrepp av typen LCHF (low carb high fat) och MAQ (muscle action quality) är HIIT (high-intensity interval training) – formeln att ha koll på inför våren. I alla fall om man ska tro diverse träningssajter eller ACSM, American Sports College of Medicine. I den sistnämndas årliga trendrapport, som baseras på intervjuer med tusentals personer inom träningsbranschen, listas HIIT som en av årets hetaste träningsformer.

– HIIT är kort och väldigt krävande intervallträning som du kör i form av löpning, cykling eller som övningar på gymmet eller hemma. Egentligen be­höver du bara den egna kroppen och en klocka för att utföra HIIT, säger Fannie Redman, hälsocoach och personlig tränare på Kampsportslabbet i Stockholm.

Att HIIT kräver så pass lite utrustning och tid (ett pass är oftast inte mer än 30 minuter) är självklart ett led i träningsformens ökande popularitet. Liksom många andra bitar i vårt livspussel vill vi att träningen ska vara effektiv och enkel – och det på så kort tid som möjligt.

Trots att intervallträning är gammal skåpmat i idrottsvärlden, är det tydligt att den i en mer komprimerad och intensifierad form nu rotar sig hos den breda massan. Bland Friskis & Svettis nyheter syns ”HIT 35”, ett trettiofemminuters pass som syftar till att ge en ”riktigt tuff genomkörare på kort tid”. Och konkurrenten SATS, som tidigare haft HIIT- baserade halvtimmespass, växlar i vår upp med ”21 minute body” – ”en utmaning fysiskt såväl som mentalt”.

– Det är alltid så med nya tränings­trender; man förpackar och lanserar dem i ny form och så blir de jättepoppis, säger Fannie Redman och understryker att HIIT dock inte är någon mirakel­metod.

– Läser man på nätet ser man att många nämner fettförbränning i samband med HIIT. Det är klart att man kan bli tajt om man kör några pass i veckan, men en riktigt stark och sund kropp kräver att du ser över hela din livsstil. Kosten, sömnen och träningen – allt hänger ihop. Dessutom kräver HIIT att du verkligen maxar. Är du inte närmast död efter passet har du inte tagit i tillräckligt, säger hon med ett skratt.

Varför slår då den här typen av hårdkokt träning så stort just nu? Tajt om tid visst, men stressade har vi väl varit länge? Att många drabbats av ett sug efter träning på en elitidrottares nivå är uppenbart om tittar på snacket kring så kallade extremlopp. Medan ett maraton i dag är vardagsmat bland många fyrtioplussande flerbarnsföräldrar, säljer platserna till tävlingar som Ironman och Ö till Ö slut på rekordtid.

Christina Cheng, trendanalytiker inriktad på mat och hälsa, menar att träna-tills-du-stupar-trenden hänger ihop med en längtan efter natur, ursprung och autenticitet. I den moderna storstadsmänniskans stillasittande vardag där våra hjärnor ägnar sig åt en mängd olika saker samtidigt, saknar vi sammanhang där vi kroppsligen får känna at t vi lever.

– Träningen blir lite av en på-liv-eller-död-kamp där vi försätts i ett slags primitivt urstadium och släpper intellektet för en stund. Ett HIIT-pass är som ett komprimerat extremlopp, eller en fight club för vanliga människor.

Extremträningens genomslag tror hon även har att göra med en allt mer tolerant och mångfacetterad syn på idrott och hälsa. När vi ständigt ifrågasätter etablerade ”sanningar” om hur vi ska leva för att må som bäst, ges det utrymme för nya alternativ och metoder.

– Förr höll man ofta strikt på etablerade idéer som att ”du måste minst träna en timme för att få resultat”. I dag, när vi ständigt matas med nya träningsrön vågar vi vara mer radikala i våra livsstilsval.

Populariteten kring extrema träningsformer av har även en tydlig spegelbild på matsidan. När ”clean eating” och raw food-kokböcker lanseras på löpande band och när gluten, laktos och socker dissas i tv-soffor på bästa sändningstid, har gemene man testat en tredagarsdetox – eller åtminstone investerat i en råsaftcentrifug. Och devisen om den gröna tallriken som vår tids lilla svarta blir särskilt tydlig i det sociala medieflödet: Om gårdagens bloggare la upp en poserande selfie i en ”dagens outfit” postar dagens instagrammare en bild på en supersmoothie. Helst pressad på grönkål och gurkmeja – vårens hetaste krydda på Los Angeles-juicebarer.

– Precis som att sund mat är mode, är träning mode. En person i ett par snygga sneakers med en grön smoothie i handen på väg till sin HIIT-träning kan inte bli mer rätt, säger Christina Cheng.

Att HIIT enkom skulle passa ett mer trendkänsligt träningsklientel stämmer dock inte. Även om Fannie Redmans kundkrets domineras av kvinnor mellan 25 och 45, menar hon att de flesta kan köra HIIT – även om lite träningserfarenhet rekommenderas.

– Har man inte tränat på ett tag tycker jag man ska kolla av sin kropp och eventuella skador hos en naprapat eller en personlig tränare innan man sätter i gång. Nybörjare kan förenkla passet genom att göra repetitionerna i ett lägre tempo för att hitta rätt teknik.

Expertens tips: 6 övningar att göra hemma

Fannie Redman
Fannie Redman

Ålder: 29.

Bor: Stockholm:

Yrke: Personlig tränare hälsocoach och svensk mästare i judo.