Drick kaffe för hälsans skull

Uppdaterad 2010-07-18 07:42. Publicerad 2010-07-18 07:19

Foto: Beatrice Lundborg Bevisat nyttigt. Men bättre att gå efter vad ens egna kropp säger, tycker Janne Heiskanen och Ida Högström.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Den har kallats IT-folkets bensin och innehåller det i särklass mest spridda centralstimulerande medlet i världen. Kaffe piggar upp, skärper minnet och koncentrationen och får vår kropp att bränna fett, andas snabbare, producera magsaft och kissa oftare.

Tre av fyra svenskar dricker kaffe varje dag i sådana mängder att det på en rad olika sätt påverkar kroppen. Och det gör vi alldeles rätt i. Kaffe är så bra för hälsan att det kan komma att användas som läkemedel i framtiden, enligt nya rön.

– Det finns data som tyder på att några koppar kaffe på morgonen kan vara väl så effektivt som de läkemedel som läkemedelsindustrin försökt hitta för att motverka åldersberoende demenssjukdomar, säger Bertil Fredholm, professor i farmakologi vid Karolinska institutet och en av landets främsta experter på koffein.

– Stora befolkningsstudier, där deltagarna följts under lång tid, visar klara belägg för positiva effekter på både Parkinsons sjukdom, alzheimer och typ 2 diabetes.

Djurförsök, liksom kognitiva test bland äldre, visar att koffein kan förbättra tanke- och inlärningsförmågan. Kliniska studier visar att koffeinet dessutom kan hjälpa kroppens immunologiska tumörförsvar.

Tidigare har man trott att koffein skulle kunna utgöra en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Nya, stora epidemiologiska studier, där deltagarna följts under lång tid, visar dock inte på några sådana samband. Visserligen höjer kaffet blodtrycket tillfälligt, men det är snabbt övergående, som när man går i trappor

Enligt en rapport som SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, presenterat är kaffe positivt även för personer med diabetes. De som dricker mer än två koppar kaffe varje dag löper mindre risk att dö i hjärt-kärlsjukdom än de diabetiker som dricker mindre eller inget kaffe alls.

Både parkinson och alzheimer sjukdom innebär att man förlorar funktioner hos nerver i hjärnan.

– Det verkar som om kaffet kan förhindra förlusten av just de nervceller som är viktiga för att kontrollera motoriken, säger Bertil Fredholm, som i över trettio års tid forskat om koffeinets effekter.

– Det verkar också som att nervcellernas stödjeceller, gliacellerna, påverkas, vilket gör att man kan hindra försämringen.

Men det gäller att börja tidigt med regelbundet kaffedrickande om det ska ha någon effekt.

– Har man redan begynnande symtom på parkinson eller alzheimer kan man visserligen få en viss lindring, men förlusten av nervceller hejdas inte.

Vad är det då egentligen som händer i kroppen när vi dricker kaffe? Det börjar forskarna nu veta alltmer om.

Koffeinet sätter sig på cellens yta. Där finns också mottagare (receptorer) för ett annat ämne, adenosin, som bildas efter att vi till exempel har arbetat mycket eller fått för litet syre i kroppen. Adenosin är en nedbrytningsprodukt som alltid finns i kroppen, men mängden ökar när kroppens energiproduktion inte hinner med, alltså när vi blir trötta.

Bertil Fredholms forskargrupp har kunnat visa att koffein stimulerar oss genom att det kan sätta sig i vägen för adenosinet på en typ av nervceller i hjärnan som kontrollerar motorik och motivation. Koffeinet kan därmed hämma adenosinets effekter och förhindra att vi känner oss alltför trötta. Koffeinet samverkar dessutom med sådana substanser som påverkar en av hjärnans mest betydesefylla signalsubstanser – dopamin.

Det verkar också som om koffein kan förstärka kroppens försvar mot vissa tumörer, som malignt melanom, coloncancer och prostatacancer.

Förklaringen är att en tumör skapar syrebrist, dels i tumörens mitt men också i omgivande vävnader, vilket leder till att mer adenosin bildas.

– Adenosin trycker ner kroppens immunförsvar. Tillför man koffein, som hämmar adenosinet, kan kroppens försvar stärkas.

Att koffein tycks öka vår förmåga att bränna fett har också med adenosinet att göra.
Vid långvarig och hård ansträngning, som ett maratonlopp eller ett Vasalopp, krävs att fett kan mobiliseras från fettväven till musklerna och hjärtat. Två faktorer bromsar den mobiliseringen: insulin och adenosin.

– Tillför man koffein kan betydelsen av adenosinbromsen minska, vilket kan vara en förklaring till att koffein utnyttjas av långsdistansatleter, säger Bertil Fredholm. Dessutom minskar ju tröttheten.

Men att sitta still och dricka mängder av kaffe för att gå ner i vikt går inte.
– Det krävs att man jobbar också, och anstränger kroppen hårt, för att det ska fungera.
Nackdelarna med kaffe är att dricker man för mycket blir man skärrad, retlig, orolig och får svårt att somna.

Gravida kvinnor bör också vara försiktiga med kaffe.

– Det finns forskningsresultat, baserade på djurförsök, som tyder på att avkomman till mammor som intagit koffein under graviditeten kan få beteendeförändringar, de reagerar kraftigare än andra på centralstimulerande medel, säger Bertil Fredholm. Förändringen tycks kvarstå även en generation senare.

Det läkemedelsföretagen nu försöker få fram är substanser som påverkar adenosinet på samma sätt som koffeinet utan att det ger koffeinets negativa effekter. Främst för att bota sjukdomar som Parkinson.

– Men den verkliga bingoeffekten kommer förstås när man lyckas få fram ett piller som ger västerlandets åldrande befolkning bättre minne.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Nyheter från Livsstil

Foto: Hanna Persson ”Zelda är idealistisk, svartvit i sitt tänkande och dömande.”

”Zelda ett bokslut över tonåren”

Lina Neidestam ritade en snuskserie om den kåta författaren Nora, nu är hon tillbaka med ett nytt album. Med den andra seriehjältinnan Zelda.

Foto: Emiliano Rodriguez / Alamy Drömmarna är viktiga för att hjärnan ska fungera.

Drömmarna ”lurar” oss att sova

Människor drömmer inte för att vi sover – utan vi sover för att vi drömmer. Det menar neuropsykologen Mark Solms. Hjärnan tror att vi är sysselsatta.

Sömnen återställer hjärnan och minnet. Får lättare att lära oss saker.

Foto: Alexander Mahmoud Suzy Steele får en blomranka på kroppen.

Barnens namn hetast

Trots det stora utbudet av tatueringsstudior i Sverige är vi konservativa när det gäller motiven. Trendmotivet är text – barnens namn.

Foto: Alamy

”Måste jag förlåta henne för att må bra?”

Lotta växte upp med en elak mamma som ständigt hindrade henne i livet. Nu i vuxen ålder vill hon släppa taget. Insidans expert svarar.

Foto: Eva Tedesjö Vinterbad – en aktivitet som förkroppsligar melankoli.

Djupdyk i norrländsk melankoli

DN träffade vinterbadarna som värnar om Västerbottens mörker och kyla. ”Nedgången är hemsk, men uppgången härlig.”

Mer från förstasidan

Foto: Scanpix Rätt sorts plast i plånboken.

Spara tusenlappar med rätt kontokort

Krångligt med kontokort. Genom att jämföra villkoren och ha flera kort kan du tjäna åtskilliga tusenlappar. DN jämför bästa kortet för barnfamiljen.

Viktigast när du väljer kort. Fyra punkter att hålla koll på.

Ung man knivskuren i ryggen

På parkeringsplats i Farsta. Mannen, som är i 18-årsåldern, stacks ned med en kniv i samband med ett bråk.

Foto: Scanpix

Energiministern efterlyser S-besked

Hatt vill ha mer konkreta besked. ”Löfven säger att han vill sätta sig ner vid ett rent bord, men så fungerar det inte i praktiken.”

Blandade reaktioner. Tumme upp och ner från Löfvens partikamrater.

Uppgörelse om kärnkraft. S vill förhandla.

Tycker du att kärnkraften ska avvecklas?

Foto: Scanpix ”Vem är det där?”

”Vem är Paul McCartney?”

Under nattens Grammy-gala i USA avslöjades det att många yngre amerikaner har dålig koll. Återkommande fråga på Twitter.

Foto: Scanpix

Semenya vill lämna hela könsfrågan

Diskussionen om hennes kön är avslutad. Caster Semenya, 21, könstestades och stängdes av från allt tävlande i elva månader.

Mot kock-VM

Svensk kandidat. DN följer Adam Dahlberg under hans jakt på en medalj i Bocuse d'Or.

Mer från DN.se

Bästa nyhetssajt

DN.se prisad. Har utsetts till bästa svenska nyhetssajt av Internetworld.

DN på Facebook

Klicka på gilla-knappen. Få de viktigaste nyheterna direkt i ditt Facebookflöde.