Hälsa

Fina fötter går längre

Foto: Foto: Johan Heikensten
Värmen är här men fötterna är allt annat än sommarfina. Lugn, en ny yrkesgrupp räddar barfotasäsongen för dem med svåra fotproblem. Podiatrerna är de nya fotexperterna.

Nu i vår får Sverige ett helt nytt yrke. I början av juni utexamineras den allra första kullen podiater – experter i medicinsk fotvård. ”Pod” betyder fot och i framtiden är det till podiatrern vi ska gå med våra vrickade fötter, förhårdnader, vårtor och nagelproblem.

Diabetiker och idrottare är ett par av målgrupperna för de nya medicinska fotvårdarna. Men tanken är också att den treåriga högskoleutbildningen vid Karolinska institutet på sikt ska göra att standarden på den vanliga fotvården höjs.

- Foten är en otroligt fascinerande kroppsdel, tycker Ulf Sundberg, 23, en av de snart färdiga podiatrerna. Tänk så komplext uppbyggd den är, med sina 28 ben. Och så mycket belastning den klarar!

Tanken är att podiatrerna ska få ställa diagnos, remittera, skriva ut hjälpmedel och – på sikt, när Socialstyrelsen rett ut kraven för deras yrkeslegitimation – även kunna utföra sådana ingrepp i foten som kan göras under lokalbedövning. Som kirurgi vid nageltrång till exempel.

Trettio podiatrer om året ska utbildas vid Karolinska institutet och att de kommer att få jobb är Toni Arndt, studierektor på KI:s podiatriprogram, övertygad om.
- Det finns ett sug efter dem, redan nu, innan studenterna ens har gått ut, har flera ringt och vill anställa dem.

Vårdcentraler, sjukhus, idrottsklubbar och privatmottagningar är några tänkbara arbetsplatser. Ulf Sundberg, som själv spelar hockey, hoppas få ägna sig åt idrottsskador.

- Inom fotbollen till exempel är det ju oerhört viktigt att minimera risken för felbelastning och förebygga bristningar i ligamenten. Man måste lägga upp bra träningsprogram, tejpa fötterna rätt och använda rätt inlägg, som egentligen bör vara utprovade individuellt. Det är särskilt viktigt för barn som börjar idrotta tidigt.

Under utbildningen har de blivande podiatrerna fått lära sig göra gånganalyser och skoinlägg, behandla felställningar, testa reflexer och upptäcka problem med till exempel blodcirkulation och känsel (som ofta drabbar diabetiker).

Nagelproblem är ett särskilt kapitel. För naglarna kan avslöja en hel del om hur vi mår. En allvarlig sjukdomsperiod kan ge ränder på naglarna. Förtjockade naglar tyder på tryck. Lätt uppluckrade naglar som skivar sig får den som är mycket i vatten. Prickar och gropar i naglarna kan bero på psoriasis.Om samtliga naglar kupar sig kan det tyda på hjärt-lungproblem.

Att vanlig fotvård haft litet halvdan status tror hon beror på att vi inte begriper hur viktiga fötterna är och hur mycket som kan hända med dem.
- Foten är en underskattad kroppsdel.

Vilket är det absolut vanligaste felet vi gör med våra fötter?
- Att vi går i för små skor, det är nog det värsta. Och för mycket i högklackat.

Och hur ser en riktigt bra sko ut?
- Den ska vara stadig i sulan, som inte ska vara lövtunn utan ge stötdämpning. Och så ska skon vara luftig och spänna åt kring vristen, med snörning eller kardborrband. Men skor behöver inte vara fula för att vara bekväma.

Tycker du aldrig att det är jobbigt att ta hand om andras fötter?
- Nej så kan man inte tänka, man måste tänka professionellt. Och jag har aldrig sett en äcklig fot!
 

Detta gör en podiater

Skillnaden mellan en fotvårdsterapeut och en podiater ligger i utbildningens längd. Utbildningar till fotvårdsterapeut är kortare och ger varken högskolepoäng eller akademisk examen.
Den första podiatriska kliniken öppnades i Stockholm för tre år sedan, av Michael Weber, som kommer från Australien och tog sin akademiska examen i podiatri i Nya Zeeland. Läs mer på www.functionalfoot.com

Ta hand om dina fötter

Fila fötterna med sandpappersfil, inte med de metallfilar som ser ut som osthyvlar.
Smörj fötterna med en kräm som innehåller återfuktande karbamid.
Får du envisa fotvårtor, ägna dig inte åt egen badrumskirurgi utan sök hjälp. Annars kan du få svårläkta sår.
Knyt skorna ordentligt,
så att foten sitter på plats och inte åker fram och tillbaka. Ständig nötning i tunna sulor mot hårda underlag kompenserar huden med att bygga upp lager av hornhud.
Vill du använda flip-flop i sommar, (badskor med rem mellan tårna) så ha dem bara på stranden. De ger inget stöd för foten alls.
Klipp inte naglarna för kort, då får du lätt nageltrång. Särskilt om du spelar fotboll och tennis, där man tvärnitar mycket.
Torka noga mellan tårna när du tvättar fötterna, fukt ökar risken för svamp. Fotsvamp, som kännetecknas av klåda, rodnad och fjällande hud, smittar rejält – ofta i duschar och omklädningsrum. Fyra av tio svenskar har fotsvamp.
Se till att strumpor och skor inte trycker. När man tagit på sig strumpan kan man ta tag i strumptoppen och dra i den, så att strumpan sitter löst över tårna. Se till att sockorna inte har för trånga resårer heller, det försämrar cirkulationen i fötterna.
Gå barfota på sommaren.
Testa litet fotgympa: Öva dig att plocka upp saker från golvet med tårna. Träna hälsenan genom att ställa dig på en tröskel eller på ett trappsteg, häv dig upp på tå och sjunk sakta ned och sträck ut hälsenan så långt det går.
Köp skor som är höga, tårna måste få plats. Pröva genom att lägga två fingrar på varandra och stick in längst fram i skon. Ryms de, är stortåhöjden bra. Är skorna inte tillräckligt höga får man liktornar på tålederna, som det tar tid att bli av med. En liktorn är en förhårdnad som pressas inåt som en tagg.
En liten klackhöjd, på två till fyra centimeter är bäst.